17 септември 2019 г.

Изглед към разкопките в Кириат-Джеарим
Екип израелски археолози по време на разкопки в градчето Кириат-Джеарим са открили руините на древно поселение, което – по предположения на учените – може да е селото Емаус, където, според преданията, Христос се явява на двама от учениците си след разпването му на кръста.

Изследването е публикувано в научната поредица New Studies in the Archaeology of Jerusalem and its Region. Водещ автор в публикацията е Оуен Джарус.

Според евангелието от Лука, след като Исус е разпнат на кръста, двама от учениците му отиват в село Емаус. По пътя срещат непознат, който ги разпитва за случилото се в Йерусалим. Този странник се оказва Исус, но учениците му не успяват да го познаят. Едва когато стигат до Емаус и спират, за да се подкрепят, непознатият разчупва хляб и им подава, и тогава двамината разбират, че това е Учителят им.
„13  В същия ден двама от тях отиваха в едно село, на име Емаус, което беше на шейсет стадии далеч от Иерусалим,
14 и разговаряха се помежду си за всичко онова, що се бе случило…“
Лука 24:13 – 30

Точно тази легенда следват археолозите, надявайки се да намерят доказателства за реалното съществуване на споменатото село. Разкопките се провеждат по сведенията, които могат да се почерпят от библейските описания. Изследователите отдавна предполагат, че селото Емаус се е намирало на мястото, където днес е градчето Кириат-Джеарим.



В евангелието от Лука, например, се казва, че Емаус се намирало на разстояние от 60 стадия от Йерусалим, което приблизително се равнява на 13 км. Точно толкова е дистанцията между съвременния Кириат-Джеарим и Стария град в Йерусалим.

Екипът, осъществил разкопките, се ръководи от проф. Израил Финкелщайн и проф. Томас Рьомер. По време на работата на терен експертите откриват множество укрепления, които са градени в първата половина на II век пр.н.е. Според Книгите Макавейски, империята на Селевкидите (империята, управлявана от наследниците на Селевк – един от диадохите – пълководците, приближени на Александър Велики) контролира голяма част от този регион, като за целта съгражда укрепени обекти, сред които е и Емаус.
Разбира се, изследователите няма как да са абсолютно сигурни, че Кириат-Джеарим е библейският Емаус, а не някое друго от укрепените селища на Селевкидите. В подкрепа на тази хипотеза обаче има няколко „улики“, като най-важна е разстоянието между Стария град в Йерусалим и указаните в легендата 60 стадия. На същото разстояние от Йерасулим до този момент не са открити подобни укрепления.


Други крепости на Селевкидите, споменати в книгите Макавейски, не пасват на местоположението на Кириат-Джеарим. В подкрепа на хипотезата, че откритото селище е Емаус, са и голяма част от артефактите, намерени от археолозите. В частност, намерени са множество керамични предмети, датиращи от периода, когато според легендите живее Исус. Това означава, че мястото е населявано в същия отрязък от време. И не просто е населявано, а е било село със значителен брой жители, следователно е много правдоподобно обяснението, защо учениците на Исус са потърсили убежище там, след екзекуцията на Учителя им.

Изследователите обаче, подчертават, че има и много поводи да се подлага под съмнение достоверността на хипотезата им. Например, между наименованията Кириат-Джеарим и Емаус не може да се открие никаква лингвистична връзка. Освен това, за други археологически обекти съществуват макар и бегли препратки към Емаус. Например, историкът Евсевий Кесарийски в началото на IV век пише в съчинението си „Ономастикон“, че Емаус е град Никополис, който по негово време все още е съществувал.



И други обекти потенциално може да се окажат древния Емаус. Йосиф Флавий, например, пише през I век, че пенсионираните римски войници се заселвали в Емаус, за който историкът твърди, че се намирал само на 30 стадия от Йерусалим, на място, близо до Калуния (село, което е населявано непрекъснато чак до 1948 година).

Проф. Финкелщайн и проф. Рьомер очакват, че след публикуване на пълното им научно изследване, техни колеги, които не са свързани с изследователския екип, ще могат да оценят доказателствата, които предлагат в полза на хипотезата, че Емаус се е намирал на мястото на днешния Кириат-Джеарим.


-----------
За още новини харесайте страницата ни във Facebook>>>

0 коментара:

Публикуване на коментар

Може да ви е интересно...