22 юни 2016 г.

Една от централните фигури от скалните рисунки - човешка фигура в близост до "слънчев знак" - е превърната в щампа за шапката на един от специалистите, проучващи петроглифите
Запазили все още яркостта на червеното и оранжевото скални рисунки, дело на художници от бронзовата епоха, за пръв път излизат наяве. “Отлично запазените” - както ги определят специалистите - над 20 праисторически изображения на хора, бик, дървета и птици са открити в затънтените краища на Забайкалието. Най-впечатляваща сред новооткритите скални рисунки е фигура, наподобяваща човек и кръг с лъчи, който изглежда представя слънцето.
Но според специалисти, това всъщност е изображението на шаман, а “слънчевият знак” представлява неговият барабан.

В продължение на три години учените не съобщават пред широката публика за находката, за да могат да я консервират и изучат, както и за да запазят възможно “най-девствен” региона, където се намират скалните рисунки. Няколко пъти експедиции от специалисти посещават мястото, за да извършват проучвания на терен.

Скалните рисунки са открити преди доста години от ловци, но едва през 2013 година учените научават за тях. Един от местните жители показва на експертите мястото, което се намира край река Ларги, близо до селцето Горбица – на около 545 километра на североизток от столицата на Забайкалския регион, град Чита.

Д-р Сергей Алкин по време на проучванията на скалните рисунки. Снимки: Сергей Алкин
Първият учен, запознал се отблизо със скалните изображения е д-р Сергей Алкин от Университета в Новосибирск. Според него, древният художник е използвал естествени пигменти, богати на железен окис, поради което рисунките са в червен  и оранжев оттенък.

“Скалата край река Ларги е уникално място. Тя е голяма и на нея има множество рисунки. На други места в региона са откривани зле запазени и малобройни – от една до три фигури – петроглифи. Още по-важно е, че тези рисунки са отлично запазени. Мястото е открито съвсем случайно преди много години от местен ловец. Тук рядко е стъпвал човешки крак от тогава”, казва Алкин.

В момента специалистите се опитват да намерят интерпретация на древната “картинна галерия”. “Разбира се, това не е лесна задача. Ясно е, че в центъра на “картината” са антропоморфните изображения. Трудно е да се каже категорично, какво представляват тези изображения – ловци или духове? Особено сложно е да се изказват предположения за изображението, в близост до което е нарисуван кръг – знак за слънцето или “слънчевия знак”. В кръга е нарисуван кръст. В много от местните култури, това може да е изображение, представящо барабана на шаман (бубен)”, обяснява Алкин пред Siberian Times. “Така че, това ни навежда на мисълта, че изображението е на шаман с бубен”.
Един от учените, участници в екипа, е “пренесъл” изображението от петроглифа върху шапката си против слънце.

Учените са изненадани от необичайно богатата на изображения "скална галерия"
Друг интересен елемент от скалните рисунки са поредицата от линии и точки. “Подобни точки понякога се интерпретират като символи за означава на брой – все едно художникът е записал броя на някакви обекти, може би животните в стадото му.
“Предположенията ни са, че групите изображения от по няколко вертикални линии, разположени над хоризонтална линия, представят канута с хора в тях. Поне по този начин са интерпретирали подобно изображение наши колеги от друг регион. Засега е известно само едно такова, открито в Забайкалския регион”, продължава с обясненията д-р Алкин.

Той обосновава и решението да не се съобщава в продължение на години за находката. “Вече разполагаме с цяло подробно копие, върху което можем да работи и да проучваме изображенията. От една страна, задачата ни е да направим достояние на широката публика тези уникални скални рисунки, за да привлечем повече учени към анализирането им. От друга страна, искахме да запазим тази скала от повреди и от любопитните погледи на недобросъвестни туристи”, обяснява ученият.

Късите вертикални линии, изобразени над хоризонтални, може да представляват хора, седящи в канута, смятат учените
Тези съображения налагат да се отложи с няколко години съобщението за откриването на забележителната “скална художествена галерия”. Всъщност, истинското местоположение на скалните рисунки “в отдалечен регион” така и си остава неточно и към момента.
Първоначалните датировки сочат, че находката е на около 4 000 години. В бъдещите проучвания ще бъдат извършени допълнителни изследвания, за да се установи по-точно възрастта на скалните рисунки.

“Скалното изкуство не е просто рисунки и издълбани образи в скалите. То е тясно свързано с ритуали и церемонии. Обикновено местата под рисунките са използвани като олтари, където са намирани различни “жречески инструменти” и/или върхове от стрели. Но до този момент на мястото под тези скални изображения не сме се натъкнали на никакви следи от ритуални дейности”.

Знае се обаче, в недалеч от това място, край устието на река Ларги, е съществувало посление на праисторически ловци и рибари. Там са открити фрагменти от лодки, датиращи от бронзовата епоха. Учените смятат, че в близко време ще успеят да открият връзка между поселението и мястото, където са открити скалните рисунки.

Пейзаж от долината на река Шилка в близост до устието на река Ларги
“Днес това място се намира далеч от населените региони. Но във времената, когато са създадени скалните рисунки край река Ларги, регионът е бил относително населен. Първите археологически находки в региона са направени в началото на ХХ век. През годините се натъкнахме на стоянки и поселения, датиращи от края на палеолита, неолита и бронзовата ера. Успяхме да извършим мащабни разкопки и добре да проучим укрепени селища, съществували в края на второто и началото на първото хилядолетие преди новата ера. Така че знаем, че в миналото тези места не са били диви и ненаселени”, казва Алкин.

Праисторическите художници, рисували по скалите край река Ларги, са били с тунгуски или монголски корени. Предстои учените да установят точния химичен състав на охрата, която е използвана за рисуване. Специалистите се надяват, че точният състав ще им даде възможност да намерят и мястото, от където е добит пигмента, послужил на древния художник за да създаде произведението си.

Д-р Алкин казва в заключение: “Допълнително се надяваме да проучим близките околности, за да потърсим още скални рисунки. Съществува вероятност скалата край Ларги да не е единствената с петроглифи в региона. Ще търсим”.

0 коментара:

Публикуване на коментар

Може да ви е интересно...