Последните години от живота си Леонардо да Винчи прекарва в двора на френския крал Франсоа I. След смъртта на художника на 2 май 1519 година “Джокондата” се оказва притежание на асистента му по това време – Салаи. Поне в личните му документи е записано, че при него е портрет на дама, наречена “Джоконда”, който му е завещан от учителя му. Салаи остава картината при сестрите си, които живеят в Милано. Остава загадка как портретът попада от Милано във Франция. Не е известно и кой и кога изрязва картината в двата ѝ вертикални края и така от нея са изчезнали две колони, изобразени на заден план. За разлика от друга картина на Леонардо – “Портрет на Джинерва Бенчи”, чийто долен край е изрязан, защото е повреден от пожар или наводнение, изрязването на страниците на “Мона Лиза” вероятно е продиктувано по композиционни причини. Съществува версия, че го е направил самия Леонардо.
Смята се, че кралят на Франция Франсоа I купува “Мона Лиза” от наследниците на Салаи, като заплаща за това 4000 екю. От този момент и до времето на Луи XIV картината остава в замъка Фонтебло. След Великата Френска революция от 1793 година картината е изложена в централния музей по изкуствата в Лувъра. Мона Лиза остава в Лувъра и винаги е била едно от богатствата на националната колекция на Франция.
На 21 август 1911 година картината е открадната от служител на Лувъра. Италианският майстор на огледала Винченцо Перуджи по-късно ще обяснява, че извършва кражбата, за да върне шедьовъра на Италия. Но кражбата е установена едва на следващия ден. Музеят е затворен и започва издирване на изчезналата картина. За кратко, като предполагаем извършител на кражбата, е арестуван и известния френски поет Гийом Аполинер. Под подозрение попада дори Пабло Пикасо.
![]() |
Празното място на картината, след кражбата през 1911 година |
Чрез съобщения в пресата е обещана награда за всеки, който може да даде информация за изчезналия шедьовър. Властите се опасяват най-вече заради това, че човекът, откраднал Мона Лиза може да не намери начин да я продаде и в крайна сметка да реши да я унищожи. Но въпреки обещаната анонимност за информаторите, никой не се отзовава на призивите на разследващите.
![]() |
Полицейското досие на Винченцо Перуджи |
От момента на връщането ѝ в Лувъра картината още 4 пъти става обект на вандалски действия. През 1959 година част от нея е повредена, след като посетител плисва върху нея киселина. На 30 декември същата година младият боливиец Уго Унгаза Вилегас хвърля камък по “Мона Лиза” и поврежда слоя боя около лакътя на Джокондата. Вредата е отстранена при последвалата реставрация, а самата картина е поставена зад бронебойно стъкло. През 1974 година, докато “Мона Лиза” е на изложба в Токио, недоволна жена инвалид, заради това, че охраната на музея отказва да я допусне с инвалидната ѝ количка в залите, опитва да опръска картината с червен спрей. Последният случай на вандализъм е през 2009 година. Рускиня, на която е отказано френско гражданство, хвърля по защитното стъкло глинена чаша. Случките в Токио и Париж не нанасят никакви щети на шедьовъра.
През ХХ век картината на Леонардо да Винчи почти не е изнасяна извън Лувъра. През 1963 година е показвана в САЩ, а през 1974 година – в Япония. За кратко, на път от Франция за Япония, е изложена в музея “Пушкин” в Москва. Тези кратки “турнета” допринасят още повече за известността на шедьовъра с размери едва 77х53 см.
0 коментара:
Публикуване на коментар
Click to see the code!
To insert emoticon you must added at least one space before the code.