Изпратен в изгнание заради чувството си за хумор, Овидий получава правото "да се смее последен"
Две хиляди години след като е прогонен от Рим, античният поет Овидий беше реабилитиран, заради незаслуженото наказание, наложено му от един от най-могъщите мъже – император Октавиан Август.
Градският съвет на Рим единодушно одобри предложение „за поправяне на сериозна грешка“, допусната спрямо Публий Овидий Назон, най-известен с „Метаморфози“ и „Любовно изкуство“ („Ars Amatoria“). През 8 година, когато завършва работата си по „Метаморфози“, Овидий е изпратен в изгнание от император Август. Заточен е в гр. Томи, който се намира на Черно море, на границата на империята в провинция Понта (на територията на днешна Румъния).
Причините, довели до изгнанието му, си остават една от големите загадки, тъй като не са оцелели никакви писмени източници от онова време, в които да са описани подробностите за този акт; историците разполагат само с онова, което самият Овидий е описал по случая.
Античният поет приема, че е прогонен заради "carmen et error", или „поема и грешка“ – поемата е „Ars Amatoria“, провокативна творба, която в пародиен стил на дидактическата поезия, претендира да е ръководство за намиране и съблазняване на жени в Рим. Вероятно това е подразнило Август, който съвсем малко по-рано прокарва редица закони срещу прелюбодейството и аморалното поведение. Първият император на Рим е пословично познат със строгите си консервативни възгледи за брака и семейните ценности.
Скандал в сената
"Самата поема не подтиква пряко към прелюбодеяния, но „лети доста близо до огъня“, казва пред AFP Ребека Армстронг от факултета по класически науки в Оксфордския университет. „Тя обаче определено е написана в тон, неприличен спрямо традиционните морални нагласи, както и спрямо императора и семейството му. Например, Овидий препоръчва няколко от обществените паметници, издигнати от Август, като отлични места, където да бъдат „сваляни“ момичета“, обяснява Ребека Армстронг.
Малко вероятно е обаче, само поемата „Любовно изкуство“ да е разгневила дотолкова Август, че да прокуди Овидий, още повече, че поемата е издадена няколко години, преди поета да бъде пратен в изгнание. Но експертите смятат, че императорът е бил достатъчно подразнен, а мистериозната „грешка“, за която говори Овидий, просто е била капката, преляла чашата на търпението му.
„Много често се изказва предположението, че „грешката“ на Овидий може да е свързана със скандала, избухнал около дъщерята на Август, Юлия, която през 8 година е изпратена в заточение, след разкриването на прелюбодейската ѝ връзка с римски сенатор“, обяснява Армстронг.
Античният поет ненавижда „дивата граница“ на Томи и не спира да моли да му бъде позволено да се върне в Рим. Молбите му остават напразни.
Овидий не си помага много, като частично се извинява за „Ars Amatoria“ в поемата „Tristia II“ („Скръбни елегии“), но „дава ясно да се разбере, че смята Август за невеж читател на поезия и за човек, който просто не може да разбере шегата. Интересна стратегия, когато се надяваш да ти бъде простено и да ти позволят да се върнеш от изгнание“, коментира Армстронг.
Решението за реабилитирането на Овидий идва 2000 години след смъртта на поета през 17 година. Той не е единственият виден майстор на словото, на когото Италия поднася извиненията си в последно време: през 2008 година Флоренция поиска „да ѝ бъде простено“ заради преследванията, на които е подложен Данте. Средновековният поет е принуден да бяга от родния си град и да прекара дълги години в изгнание, след като е осъден на смърт заради политическите си убеждения.
Ребека Армстронг казва, че според нея Овидий „би бил доволен“ от решението от миналата седмица на Градския съвет на Рим, но най-вече „би останал поласкан от факта, че хората все още знаят кой е бил той и след толкова години все още се възхищават от поезията му“.
Реабилитирането му обаче, може да се окаже не просто „прошка заради арогантното ръководство за запознанства“, а една от най-големите „закачки“ в историята. Много критици не приемат тази теза, но „на база наличието на толкова малко доказателства в подкрепа на изгнанието му, някои експерти твърдят, че Овидий всъщност никога не е бил прогонван от Рим, а изгнаническата му поезия е по-скоро експериментална литература“, казва в заключение Ребека Армстронг пред AFP.
Защо триете коментара ми, който коректно ви поправя в невярното!!! Август изгонва дъщеря си Юлия за неморално поведение, а не внучката си. И пак ще го напиша, и да го изстриете!!!!!
ОтговорИзтриване"Aetati tuae, mi criticus, noli in hac re indulgere et nimium indignari quemquam esse, qui de me male loquatur; satis est enim, si hoc habemus ne quis nobis male facere possit"
ИзтриванеSapienti sat!
Click to see the code!
To insert emoticon you must added at least one space before the code.