29 януари 2019 г.

След като през 1876 година Николаус Аугуст Ото патентова двигателя с вътрешно горене, мнозина от най-добрите механици на епохата се заемат да го усъвършенстват. Случайността и в тази история има своята роля, защото ако не беше тя, може би Карл Бенц щеше да си остане само един от хилядите прекрасни инженери, но неизвестни за световната общественост.

Първият автомобил на Бенц, създаден през 1885 година, представлява по същество триколесна моторна каляска, тежаща 250 килограма, с големи колела и огромни спици. На тази конструкция Карл Бенц поставя своят вариант на четиритактов бензинов двигател с водно охлаждане и мощност от 0,9 конски сили.

Цилиндърът на двигателя се разполага хоризонтално над оста, за която са закрепени задните колела на машината. Двигателят предава въртящия момент към колелата посредством една ремъчна и две верижни предавки. За нашите представи скоростта, която развива возилото е патетична – 16 км/ч, но за онези времена това е направо революционна скорост за движение по шосе, без използване на животинска тяга.

Това ново чудо на техниката получава гръмкото име Motorwagen. През 1885 година Карл Бенц за пръв път показва пред гражданите на Майнхайм триколесната си машина. Но автомобилът му среща е посрещнат по-скоро с раздразнение, отколкото с интерес. Не минава и без инцидент. Шумът от двигателя на колата на Бенц стряска коня на месаря в града. Подплашеното животно хуква и стоката се разпилява. А за да потуши скандала Бенц е принуден да плати щетите от повредената стока. Автомобилът обаче продължава да се усъвършенства и на 29 януари 1886 година, след като по първоначалната конструкция са направени доста подобрения и след нови изпитания, Motorwagen получава Германски Имперски патент.



 
През следващата 1887 година първият в света автомобил е показан на изложба в Париж. От този тип са изработени само три автомобила, два от които изчезват безследно (най-вероятно са откраднати). Третият е бижу в колекцията на Германския музей в Мюнхен. Състоянието му е много добро и дори може да се движи. Но това никой не се кани да прави, защото такива неща трябва да се пазят, за да може поколенията да видят от къде води началото си автомобила.

В памет на историческото събитие – петентоването на Motorwagen 29 януари се отбелязва като Рождения ден на автомобила.



0 коментара:

Публикуване на коментар

Може да ви е интересно...