30.5.17

През 2017 година традиционният китайски празник "Дуан'у" ще бъде на 30 май. Както всички китайски празници и този се определя по лунния календар, затова и датата му се мени спрямо гражданския, който се води по слънчевите цикли. Но петият ден на петата луна - празникът "Дуан'у", заедно с Пролетния празник и Празника на есенната луна е един от 3-те големи в Китай. На китайски „Дуан" означава „начало", а „у" е името на петия месец от календара. Така „Дуан'удзие" (端午节) може да се преведе като „празник на началото на петия месец".

От 2006 година той е включен в списъка на нематериалното културно наследство на Китай, а от 2008-ма е обявен за официален празник, което показва неговата популярност и значение в традиционната китайска култура.

Легендите за произхода на празника са няколко. Най-популярната е, че той се провежда в памет на известния поет Цю Юен. Поетът живее през III век пр.н.е. в царство Чу. Родното му царство обаче е завладяно от нашественици. Цю Юен не могъл да понесе да живее под чуждо иго и слага край на живота си, като скочил във водите на река Милуо в днешната провинция Хунан. Когато хората от околните села научили тъжната новина, излезли с лодки по реката в езерото, за да открият Цю Юен. Хвърляли във водата увит в тръстикови листа варен ориз – дзундзъ, за да държат настрана рибите от тялото на поета. Това се случило на петия ден от петия месец, който оттогава се превърнал в празник в памет на Цю Юен.

Днес ястието дзундзъ е най-важният от обичаите за празника "Дуан'у". В стари времена дзундзъ се нарича "дзяошу" - варен лепкав ориз, завит в листа от папур или бамбук, или във вид тръстика се увива лепкав ориз и различна плънка, например от месо или китайски фурми. Най-често плънката за дзундзъ в северните части на Китай са хинапът или пюре от червен боб, докато на юг предпочитат свинското и солените жълтъци от яйца. Смята се, че дзундзъ са много полезни за здравето. Китайците открай време са наясно, че всяка храна, когато се консумира в умерени количества, е полезна по някакъв начин за здравето. Обикновено за празник хората избират най-вкусната и разбира се,, никой не би искал тя да  прави изключение от правилата и да е във вреда.


Основната съставка, от която се приготвят триъгълните специалитети дзундзъ, е лепкавият ориз. Според традиционната китайска медицина той е сладък и топъл по природа, укрепва далака и затопля стомаха, освен това подхранва жизнената енергия Ци. След празника Дуан'у обикновено времето започва да става горещо, ускорява се кръвообращението, перисталтиката постепенно се забавя, някои хора отслабват, затова някои твърдят, че яденето на дзундзъ на празника на Драконовите лодки може да помогне за решаването на тези проблеми.
Лепкавият ориз е с богато съдържание на амилопласт (вид нишесте), витамин В, ненаситени мастни киселини, целулоза и други полезни вещества. Но протеините в него са сравнително малко, освен това не съдържа лизин и триптофан. Лепкавият ориз е богат и на витамини А, С и D, както и калций, но те са трудни за усвояване от човешкия организъм. Затова обикновено го комбинират с плънка, която може да поправи тези недостатъци. Това може да е хинап, фъстъци, паста от червен боб, жълтък, свинско и др., като действието на всяка от тези плънки е различно.


Друг типичен елемент от празничната трапеза за петия ден на петата луна е силната жълта ракия с билки или минерали, за които се знае, че имат антисептични свойства. В древността с този алкохол се поръсвали ъглите на стаите, вратите, прозорците, пода под леглата, освен това се намазвали челата и нослетата на децата в дома, за да ги предпази от болести.


Дуан'у" обаче не е само празнична трапеза. Според традиционните вярвания, на петия ден от петия лунен месец  всички зли сили излизат от леговищата си и дебнат хората. Въплъщение на тази опасност са така наречените "пет зли сили" – змията, скорпионът, гущерът, краставата жаба и стоножката. За да се предпазят от тях, хората окачват върху вратите на домовете си билките айцао и цаопу, за които се смята, че държат настрана болестите. Родителите пък  окичват децата с петцветни конци, което символизират дълъг живот. На някои места хората шият торбички с формата на тигър и кратуна, които пълнят с ароматни билки и ги окачват на гърдите на децата. Тези талисмани трябва да ги пазят от болести до следващата година.


Но най-масовото забавление на празник „Дуан'у" е надпреварата с "Драконови лодки". До голяма степен това се е превърнало в символ на празника извън Китай, заради което той е известен още и като "празник на лодките - дракони". Надпреварата води началото си от опита на хората от царство Чу да спасят поета Цю Юен с лодки. Състезанията с "Драконови лодки" са най-популярни по средното и долното течение на река Яндзъ. Лодките-дракони са тесни и дълги, отпред са украсени с глава, а отзад с опашка на дракон. Боядисвани са най-често в червено и черно, но не се избягват декорации и във всевъзможни други цветове. Началото на надпреварата се дава с бой на барабани, след което отборите на всяка от лодките-дракони налягат на веслата в стремежа си да пресекат първи финалната линия.

Самите състезания с лодки са най-вълнуващата част от фестивала и събират големи тълпи от зрители. Драконовите лодки освен, че са ярко боядисани, са и богато украсени с традиционни китайски елементи. В предната част на всяка от тях има оформена глава на дракон, а в края лодката завършва с люспеста опашка.


Преди участниците да се впуснат в надпреварата, традицията повелява да се извърши свещена церемония по изрисуване на очите на драконите на носа на лодките; така символично митичните същества се съживят.

В състезанието се включват неограничен брой лодки и всеки от екипажите на лодките се стреми да бъде победител. Всяка година събитието се отбелязва в цял Китай, като най-интересни са състезанията в Хонконг и Макао.
Фестивалът на лодките-дракони има за цел да защити хората от злото и болестите до края на годината.

За петия ден на петия лунен месец са характерни и редица други ритуали. Много важна част от тях са свързани с брането и приготвянето на различни отвари и лосиони от билки, които служат на семействата като лекарства до времето на следващия пети ден на петата луна.

0 коментара:

Публикуване на коментар