6 април 2015 г.

В началото сме на Страстната седмица – дните, през които Исус Христос извървява пътя от "Осанна" до "Разпни го". А в неделя ще честваме възкресението – крайъгълният камък, около който се гради вярата в Христос.

Как е изглеждал Исус? Библията казва малко (или почти нищо) по този въпрос. В продължение на векове ликът му е пресъздаван неведнъж и почти се е наложила визията на светлокож, дългокос мъж с брада, въпреки че историческите изследвания са на друго мнение -  Месията би трябвало да е с по-тъмна кожа.

И ето как през вековете се е променяло виждането на художниците, дръзнали да изпишат лика на Христос:


Връщайки се назад във времето до 235 година, тази фреска на стената на синагога в сирийския град Dura Europos, е сред най-ранните открити рисунки, на която е пресъздадена сцена от живота на Исус.
На фреската, известна Като “изцелението на парализирания”, Исус е твърде млад, за да носи брада. Вместо това той е нарисуван с къса, къдрава коса и е облечен с туника, а на краката си има сандали. Представен е в момента, когато изцелява физически (и духовно) парализиран преди това човек.


Портрети на Исус, на които той е с брада и дълга коса, започват да се появяват в раните години на IV век. Тази фреска е от катакомбите на Петър Римски (наричан още Петър Екзорцист). Проникната от влиянието на божествата от гръцкия и римски пантеон, визията на Спасителя с брада и дълга коса в бъдеще се налага като образ на възрастния Исус.


Тази мозайка датира от V век и е открита в Мавзолея на Гала Плацидия. На нея Исус отново е представен като млад мъж без брада, но около главата му вече се появява ореол. Облечен е в дрехи с господарските за епохата цветове – пурпур и злато, което е алегорично представяне на неговата царска роля сред хората.
Мозайката е наречена по аналогия с думите от Евангелието на Йоан “Добрият пастир” и представя Исус съгласно традициите на древен Рим – и като образ, и като облекло.


 Най-ранното изображение, на което Исус е рисуван заедно с апостолите си, е открито през 2010 година в катакомбите на St. Tecla близо до базиликата Свети Павел в Рим. На фреската се виждат както лика на Иисус, така и на дванадесетте апостоли, сред които е и свети Павел. Учените смятат, че фреската е правена така, че да се доближи максимално до описанията на апостолите и техният водач и на практика налага “стандарта” как следва да бъдат рисувани Исус и най-близкото му обкръжение.


 Бебето Исус се появява в изображенията след четвърти век. На мозайка от Света София в Истанбул е изобразена сцена, в която Божията майка показва Исус, облечен като византийски император, на жителите на Константинопол.


През V век започват масово да изобразяват разпъването на кръста на Спасителя. В Евангелието от Рабула (Rabbula Gospels), книга с религиозни текстове и множество илюстрации от шести век, Исус е показан в момента на разпятието, редом с описаните в Библейските истории двама крадци, също осъдени на смърт.


За много от християните по света Плащеницата от Торино наистина е запечатала лика на Спасителя. Твърденията, че това е погребалният саван, с който Исус е положен в гробницата обаче са поставени под съмнения, след като мащабно изследване от 1988 година показва, че платното е изтъкано през Средновековието – много по-късно от събитията, описвани в Евангелията.
Скептиците сред вярващите обаче излизат с контра версия, според която, парчето плат, изследвано през 1988 година, е взето от място, което се явява средновековна кръпка върху плата, с който наистина е бил погребан Исус.


Още ранните теолози започват спорове по темата, как точно е изглеждал Исус. От една страна са привържениците на тезата, че външността му по нищо не се е различавала от съвременниците му. Това индиректно се потвърждава и от библейските текстове. За други обаче, като например свети Августин, Спасителят може да е само и единствено красив мъж.
През Ренесанса дебатът приключва. Месията е представян като по-висок, мускулест и напълно съответстващ на естетичните норми на епохата мъж.


С превръщането на християнството в глобална религия, различните културни общности приспособяват християнските догми така, че да пасват на техните традиции. По този начин и характерните за културите особености налагат отпечатък върху облика на Исус.

Статуята на Христос Спасител без съмнение е най-знаковият символ за християнството в Новия свят. Въздигащият се на хълма Корковадо над Рио де Жанейро 40-метров Исус носи характерните за черти на населяващите района темпераментни бразилци.


През 2001 година ВВС създава документалната поредица “Божият син”. В нея специалисти, с помощта на съвременните научни методи, пресъздават образа на Исус. Учените базират своите заключения върху данните за расовата принадлежност и особености на Исус, действащата по онова време “мода” и отчасти на ранни портрети, изобразяващи Спасителя. Според тази реконструкция Исус е с тъмна кожа, къса брада и късо подстригана коса.

0 коментара:

Публикуване на коментар

Може да ви е интересно...