17 февруари 2019 г.


Италиански археолози се похвалиха с ново откритие от архитектурния комплекс Помпей: в домус, принадлежал някога на заможен търговец, са открили добре запазена фреска с изображение на персонаж от древногръцката митология – ловецът Нарцис, който се любува на собственото си отражение във водата. Информация за находката изнася телевизионният канал Sky TG24.

Директорът на археологическия парк Помпей Масимо Осанна описва находката: „Всичко е проникнато от темата за насладата от живота, красотата  и тщеславието. Това усещане се подчертава и от фигурите на менади и сатири, които … са „съпровождали“ гостите на дома“.


Древногръцката легенда за Нарцис разказва, как младият, красив мъж се отнасял с надменност и презрение към всеки, който се отнасял с добри намерения към него. Образът на Нарцис се е превърнал в нарицателно за самовлюбен и горделив човек. Когато веднъж по време на лов младежът зърнал отражението си във водите на планински поток, той се влюбил толкова силно, че вече не бил в състояние да откъсне поглед. От безкрайното съзерцаване на образа си и заради това, че нямало кой да отговори на любовта му, в крайна сметка Нарцис умрял. На мястото, където издъхнал, израснало цвете, което нарекли на негово име.
Масимо Осанна отбелязва, че този сюжет от митологията е добре бил добре познат и често е използван в украсите на богатите домове в Помпей.


Находката е още по-любопитна, защото е от същия домус, където през ноември 2018 година беше открита фреска с друг сюжет от древногръцката митология – историята за Леда и лебеда. Археологът Алфонсина Русо споделя, че заради красотата на оцелелите руини от „тези стаи“, екипът е взел решение да продължи с разкопките. Русо изразява надеждата, че в бъдеще „поне част от този домус ще бъде достъпна за посетителите на археологическия парк“.



Разкопките в тази част на древния Помпей, от който поне 20% все още остават неразкрити, се провеждат в рамките на проект, частично финансиран със средства от ЕС. Целта на проекта е да се съхрани максимално добре уникалният археологически комплекс. В богатият някога древен град са открити не малко фрески, с които жителите му са украсявали стените в домовете си. По-голяма част от тези фрески са преместени и се съхраняват в археологическия музей в Неапол. Много често фреските, които са се запазили на своите оригинални места, стават обект на атаки от вандали; нерядко се опитват и да ги крадат.

Погребаният под дебел слой лава и пепел древен град за пръв път е открит през 1592 година. Таблица, с надпис „Помпей“ е открита почти един век по-късно – през 1689 година, но тогава приемат, че развалините, където е открита табличката са на вила, принадлежала на прочутия пълководец Гней Помпей Велики (106 г. пр.н.е. – 48 г. пр.н.е.). Разкопки в Помпей се водят и през следващите XVIII-XIX век. В процеса на дългата история по проучване на древния римски град са формирани принципите на съвременната археология, която се заражда на практика като безскрупулно преследване на печалба от търсенето на древни съкровища.



Трагичната съдба на погребания под лавата и пепелта град за учените се оказва същинска „енциклопедия“ със сведения за живота на древните римляни. Много от онова, което знаем за бита на римските граждани, сме научили от разкопките на Помпей.
Едно от последните важни открития беше направено в края на 2018 година. Археолози откриха надпис, който потвърждава версията, че датата на изригването на Везувий, която историята е приела, всъщност е сгрешена: катаклизмът вероятно не се е случил на 24 август, както традиционно се приема, а през октомври 79 година.




0 коментара:

Публикуване на коментар

Може да ви е интересно...