6 декември 2018 г.


Инженери от Масачузетския технологичен институт са създали прототип на йонолет – апарат, който може да лети без да използва механичен двигател.

Самолетът с размах на крилата 5 метра лети абсолютно безшумно. Експериментите с полетите му инженерите провеждат в спортната зала на Масачузетския технологичен институт. Десет пъти самолетът безшумно прелетява на височина от 47 см 60-те метра дължина на съоръжението.


Апаратът няма нито витла, нито турбини, задвижвани от двигател. Вместо това има пластини и пръти, които посредством преобразуватели и трансформатори са свързани с литий-полимерна акумулаторна батерия. Под високо напрежение – 40 000 волта – от положително заредените електроди (метални пръти по предния край на крилата) към отрицателните (метални планки, разположени зад тях) започва да се движи поток от йони. По пътя си йоните увличат и електрически неутралните молекули на въздуха, създавайки по този начин подемна сила и тяга.


Принципът на работа не е нов: преди почти един век американските учени Браун и Биефелд забелязват, че под действието на високо напрежение конструкция от тънък и широк електрод започва да се движи. Оттогава многократно са правени опити феноменът на йонния вятър да бъде използван в авиацията. Съществени успехи не са отбелязани, най-малкото защото доскоро не разполагахме с леки и достатъчно мощни акумулаторни батерии. Самият ефект на Биефелд-Браун обаче може да се наблюдава на модел, изработен от дърво, фолио и проводници; подаването на напрежение става директно, чрез кабели.



Самолетът, изработен в МТИ, е по-тежък и по-съвършен от такива модели: акумулаторите, които го захранват, се намират „на борда“ му, затова и теглото му е цели 2,26 килограма. Конструкцията му е проста, безшумен е и разбира се, екологичен. Това са основните му преимущества, спрямо съвременните летателни апарати (самолети, хеликоптери и дори дронове).


Но за да може такива апарати да се използват като реално решение за въздухоплаването, предстои да бъде свършена още много работа. Най-вече, защото на йонолетите ще са им необходими много мощни и надеждни източници на електрическо захранване. Изобретателите обаче, смятат, че може да се започне от създаването на хибридни двигателни системи за подобни прототипи.
„Апаратът ни е първият в света самолет, който се издига във въздуха без помощта на двигатели с подвижни части. Това отваря пътя за създаването на безшумни летателни апарати, много упростени от механична гледна точка, които освен това не изхвърлят никакви вредни газове“, заявява ръководителят на проекта Стивън Барет, професор по аеронавтика в Масачузетския технологичен институт.

-----------
За още новини харесайте страницата ни във Facebook>>>

0 коментара:

Публикуване на коментар

Може да ви е интересно...