Фрагмент от релефите на "Вратите на рая" (Баптистерий на св. Йоан Кръстител във Флоренция) |
Преди повече от 50 години камък, хвърлен от бедуински овчар в пещера довежда до едно от най-големите открития в археологията за ХХ век. Пастирът чул как камъкът му удря и чупи нещо, което по звука напомняло на строшен глинен съд. Така той се натъква на първия от няколкото глинена съда, заровени в тази пещера. В съдовете открива древни ръкописи, които после биват наречени Кумрански ръкописи или Ръкописите от Мъртво море. Общо намерените фрагменти от древните манускрипти са около 800. Една четвърт от тях, или малко повече от 200, са преписи на иврит на части от Библейските текстове.
Два свитъка от Ръкописите, лежащи на мястото, на което са открити - Кумранските пещери |
Всеки фрагмент от Ръкописите се заснема по 28 пъти от специалната камера с висока резолюция, като снимките се правят чрез осветяването на свитъците със светлина с различна дължина на вълните. Новите технологии позволяват на учените да прочетат отделни букви и думи, които по-рано са били неразличими. Някои от наскоро дигитализираните и разчетени фрагменти предлагат нова интерпретация на иначе добре познатите библейски разкази.
Фрагмент от ръкопис, описващ Съдния ден. снимки: Israel Antiquities Authority |
Горният фрагмент след дигиталното сканиране |
Електронното издание Haaretz съобщава, че новият прочит на фрагментите ще промени схващанията ни за Ноевия ковчег. Преди учените да разполагат с камерата за създаване на изображения с висока резолюция, думата, следваща фразата “височината на ковчега”, не можело да се разчете. Новите снимки обаче показват, че точните изписани думи са ne’esefet, което означава “събира”. Д-р Алексей Юдитски, специалист, участващ в разчитането на Кумранските ръкописи, смята, че значението на фразата е, че ребрата на Ноевия ковчег са се събирали в един връх – т.е. под формата на пирамида. Юдитски подчертава, че в гръцкия превод на Библията, датиращ от III век пр.н.е. – Септуагинта – е използвана сходна по значение гръцка дума, за да се опише формата на Ковчега. Нещо повече, някои средновековни автори, като Моисей Маймонид например, пишат, че покрива на Ноевия ковчег бил заострен.
Новоразчетените думи от древните ръкописи са останали неизвестни в продължение на хилядолетия. Разчитането им дава отговори на някои въпроси, задавани от дълго време, но едновременно се появяват нови загадки за решаване. Досега разказът за ковчега, построен от Ной по заръка на Бог преди да се излее Големият потоп, беше известен най-вече от книга “Битие” на Библията. Кумранските ръкописи обаче хвърлят нова светлина на историята за Ной и предлагат друга интерпретация на легендата.
Кумранската пещера под номер 4, в която са открити 90% от Ръкописите |
В Ръкописите от Мъртво море се съдържа информация за много противоречиви и впечатляващи теми от миналото, а историята на Ной и легендарния потоп е само една от тях. Мнозина автори са проучвали тази тема и отдавна е известно, че митът за Големия потоп не е описан само в Библията.
В много религии и култури – от Индия и Китай до древна Гърция и Месопотамия, та дори и в митологията на коренното население на Америка – се среща разказът за Големия потоп, чрез който Бог (или боговете в по-ранните религии) наказва творението си за неговото неподчинение. Това, че тези митове звучат сходно по цял свят, кара някои да си задават въпроса, дали всички култури, развили се на планетата са станали свидетели на такова събитие.
Източната порта на Баптистерият на св. Йоан Кръстител във Флоренция. Десетте пана изобразяват представят библейски сцени. Втората отгоре в лявата част (водещата снимка) описва живота на Ной малко след като е слязъл на твърда земя след края на Големия потоп |
Дигитализацията разрешава загадки от десетилетия
Друго откритие, резултат от прехвърлянето на Ръкописите в дигитален вид, е свързано с два фрагмента, които хвърлят светлина върху спорна дума, използвана в Библията. В глава 38 на книгата “Битие” се описва, че Юда влиза в сексуална връзка със снаха си Тамар. Тя се преоблича като “блудница” и когато свекърът ѝ тръгва към Тамна да стриже овцете в стадото си, го съблазнява. Като залог, че ще ѝ плати за плътското сношение, Тамар иска и получава от Юда “Печата си, ширита си и тоягата си, която е в ръката ти.” (Битие, 38:18)
След векове на дебати относно смисъла на думата “ширит” (в българския превод), отговорът идва от Кумранските ръкописи. Всъщност “ширит” означава “пояс” или “колан”, с който са се пристягали панталоните или връхната си дреха. Учените достигат до този извод, след като срещат на 10 места в библейските текстове същата дума. В девет от случаите е ясно, че става дума за колан (или пояс) и само в случката с плътското прегрешение на Юда и снаха му Тамар, думата е неясна. С разчитането на двата фрагмента от Ръкописите става ясно, че и в тази история думата следва да се чете като "колана" (пояса).
След десетилетия проучвания и анализи Ръкописите от Мъртво море все още крият много загадки.
0 коментара:
Публикуване на коментар