19.4.17

Според един популярен анекдот, произведените в сряда екземпляри от това “творение” са били предназначени само за “наши хора”. Смята се, че в сряда, хората, които ги сглобяват, са били достатъчно трезви, а това значително увеличава живота на въпросното “изделие”.

Няма статистика дали този анекдот е правдоподобен. Фактите обаче са ясни. На 19 април 1970 година от конвейера във Волжския автомобилен завод в гр. Толиати слиза първият сериен автомобил, който всички познават като “Жигули”. Мнозина смятат, че името на съветската гордост на автомобилостроенето е резултат от конкурс, проведен “сред народа” от популярното в ония времена в СССР списание “За рулём”, но и това не е истина. Името е утвърдено още през 1967 година, когато са подписани документите за внедряването на разработката в серийно производство.

Година по-рано, през 1966 г., в Москва е подписано споразумение между италианският автомобилен производител “Fiat” и държавната Внешторг. С това се слага началото на изграждането на автомобилостроителен завод в гр. Толиати, където ще се произвеждат леки автомобили, които италианците ще разработят за съветския пазар. Година по-късно руски инженери се запознават с прототипа – Fiat 124, който е определен за “Автомобил на годината” в редица престижни международни класации. След проведени изпитания в “съветски условия” на италианците им се налага да извършат над… 800 подобрения по изходния модел. Така се стига до модификацията Fiat 124R (R – русификация). След изграждането на завода в град Толиати, производството е пуснато в ход.

В началото се произвеждат три версии – ВАЗ-2101 (седан), ВАЗ-2102 (универсал или познатото “комби”) и луксозната модификация ВАЗ-2103, която започва да се произвежда от 1972 г. За времето от 19 април 1970 г. до спирането на масовото производство през 1988 година от всички модификации на ВАЗ-2101 са произведени 4,85 милиона автомобила.

За времето, когато започва производството на “Жигулитата” това са най-комфортните автомобили в своя клас. Как ли щеше да се развива световното автомобилостроене, ако съветските инженери се бяха постарали така, както колегите им от страните със свободна пазарна икономика? Вече няма как да разберем отговора на този въпрос, но заради ВАЗ-2101 вероятно и в бъдеще много хора по света ще се молят каквото и руско “изделие” да купуват, да е сглобявано в сряда.

0 коментара:

Публикуване на коментар