Мозъкът ни "чете" думите като "картинки"
Когато учим нови думи, нашият мозък преминава от четенето на буквите към възприемане на думата като единен визуален обект. До тези изводи достигат изследователи от университета в Джорджтаун. В експеримент, който те провеждат, участват 25 души. Всеки от тях получава задача да научи специално измислени несъществуващи думи. Паралелно с това процесът на заучаване учените проследяват с помощта на магнитно-резонансна томография.
Оказва се, че в процеса на заучаване на предложените им словесни безсмислици се променя и активността на невроните в мозъка. По-точно казано, в началото участниците възприемат новата дума като нещо неразбираемо, съставено от отделните буквени знаци. Постепенно обаче тези знаци се превръщат в нещо познато, което се записва в речника на лицето като цялостна “картина”.
Дълго време се смяташе, че разпознаването на текста в невронния апарат се случва по буквено. На пръв поглед точно това следва да се очаква, тъй като думите са съставени от букви, а ние се учим да четем, като вникваме в смисъла на написаното буква по буква. През 2009 година обаче, в списание Neuron Максимилиан Ризенхубер и негови колеги публикуваха статия, в която описват активността на мозъка в лявата зрителна кора, която разпознава думите като цяло. (Между другото, симетричният участък от мозъка в зрителната кора в дясно отговаря за разпознаването на лица.) И тогава се появи въпроса: как точно се формира “визуалният речник”. За тази цел учените прибягват в експериментите си до използването на измислени думи, които участниците в опита се налага да учат наново.
Невробиолозите успяват да наблюдават как постепенно зрителните неврони се настройват на друг начин на “виждане” на текста и как протича прехода между прочитането по букви към разпознаване на думата като едно цяло. Очевидно е, че този механизъм ускорява и улеснява четенето. Случва се същото, което ни помага да запомним и разпознаваме лицата на хората – възприемаме ги като цяло, а не по отделни черти. Целият доклад за експеримента учените ще публикуват в Journal of Neuroscience.
Новите данни ще помогнат на онези хора, които имат неврологични проблеми и не се справят с четенето. Случва се така, че мозъкът не е в състояние да се научи да “запомни” думите по стандартния орфографски метод, като последователност от букви. Точно в такива случаи би могъл да помогне методът, в който думите се заучават не буква по буква, а като единен визуален образ.
Освен това е възможно да се намерят начини за ускорено изучаване на чужди езици, като се стимулират съответните зони в мозъка. Тук има един съпътстващ проблем – освен изписването на думите, трябва да се знае и как се произнасят, а това вече е задача, с която се занимават други зони от мозъка, отговарящи за възприятието и анализа на речта.
-----------
За още новини харесайте страницата ни във Facebook>>>
0 коментара:
Публикуване на коментар