19 август 2019 г.


Когато учим нови думи, нашият мозък преминава от четенето на буквите към възприемане на думата като единен визуален обект. До тези изводи достигат изследователи от университета в Джорджтаун. В експеримент, който те провеждат, участват 25 души. Всеки от тях получава задача да научи специално измислени несъществуващи думи. Паралелно с това процесът на заучаване учените проследяват с помощта на магнитно-резонансна томография.

Оказва се, че в процеса на заучаване на предложените им словесни безсмислици се променя и активността на невроните в мозъка. По-точно казано, в началото участниците възприемат новата дума като нещо неразбираемо, съставено от отделните буквени знаци. Постепенно обаче тези знаци се превръщат в нещо познато, което се записва в речника на лицето като цялостна “картина”.

Дълго време се смяташе, че разпознаването на текста в невронния апарат се случва по буквено. На пръв поглед точно това следва да се очаква, тъй като думите са съставени от букви, а ние се учим да четем, като вникваме в смисъла на написаното буква по буква. През 2009 година обаче, в списание Neuron Максимилиан Ризенхубер  и негови колеги публикуваха статия, в която описват активността на мозъка в лявата зрителна кора, която разпознава думите като цяло. (Между другото, симетричният участък от мозъка в зрителната кора в дясно отговаря за разпознаването на лица.) И тогава се появи въпроса: как точно се формира “визуалният речник”. За тази цел учените прибягват в експериментите си до използването на измислени думи, които участниците в опита се налага да учат наново.

Невробиолозите успяват да наблюдават как постепенно зрителните неврони се настройват на друг начин на “виждане” на текста и как протича прехода между прочитането по букви към разпознаване на думата като едно цяло. Очевидно е, че този механизъм ускорява и улеснява четенето. Случва се същото, което ни помага да запомним и разпознаваме лицата на хората – възприемаме ги като цяло, а не по отделни черти. Целият доклад за експеримента учените ще публикуват в Journal of Neuroscience.



Новите данни ще помогнат на онези хора, които имат неврологични проблеми и не се справят с четенето. Случва се така, че мозъкът не е в състояние да се научи да “запомни” думите по стандартния орфографски метод, като последователност от букви. Точно в такива случаи би могъл да помогне методът, в който думите се заучават не буква по буква, а като единен визуален образ.

Освен това е възможно да се намерят начини за ускорено изучаване на чужди езици, като се стимулират съответните зони в мозъка. Тук има един съпътстващ проблем – освен изписването на думите, трябва да се знае и как се произнасят, а това вече е задача, с която се занимават други зони от мозъка, отговарящи за възприятието и анализа на речта.

-----------
За още новини харесайте страницата ни във Facebook>>>

0 коментара:

Публикуване на коментар

Може да ви е интересно...