30 януари 2015 г.

Първите “пратеници”, които развяват флага на Съединените американски щати по света, са предимно огромни сиви бойни кораби. Фактът, че са бойни и са кораби създава един проблем – флагът на САЩ може да се развява само в пристанищни градове, а оръдията на корабите все пак са си оръдия и подсъзнателно носят милитаристичен подтекст.

Всичко се променя през последните десетилетия с развитието на въздухоплаването. Флагът на САЩ вече гордо се “вее” на вертикалния стабилизатор на самолета, превозващ Президента на страната и хората, които го придружават в пътуванията му из Америка и по света. Air Force One, както е позивната на президентския самолет, е специално модифициран вариант на пътнически самолет от най-съвременните, които произвеждат гигантите в самолетостроенето.

За разлика от бойните кораби, самолетът може да отведе първият човек в света до всяко летище на планетата. А и оръжията, с които разполага самолета за защитата си – електронна система за заглушаване и сигнални ракети за фалшиви примамки срещу ракетни атаки – са скрити от погледа на публиката.


Първият Air Force One С-87 Liberator Express с кодова позивна Guess Where II е окачествен като много ненадежден, за да се ползва от Президента. Затова е заменен от Douglas C-54 Skymaster, който получава недвусмислената позивна Sacred Cow (буквално – непогрешимият). Този самолет става президентско возило през 1945 година и пръв го ползва Франклин Рузвелт. На борда му има радиотелефон, място за почивка на президента и снабден с асансьорна уредба за инвалидната количка на Рузвелт.


През 1947 година Sacred Cow е заменен от Independence. Машината е Douglas DC-6 Liftmaster, а президентът Труман я нарича на родния си град. Предната част на самолета е боядисана да наподобява Белоглавия орел от президентския печат на САЩ.


Айзенхауер добавя през 1953 година към президентската флотилия  Lockheed C-121 Super Constellation, наричан Columbine II. 


Още една нова машина за нуждите на Президента е закупена по времето на Айзенхауер – Columbine III. 


Special Air Mission 26000 – модификация на Boeing 707, постъпва на служба по времето на президента Кенеди. SAM 26000 остава в редовете на президентската въздушна флота чак до края на мандата на Бил Клинтън през 1998 година.


SAM 26000 се ползва чак до края на 90-те години на ХХ век, но основна машина за президента на САЩ още през 1972 година, по времето на Роналд Рейгън, става SAM 27000.


През 1990 година в президентската въздушна флота влиза SAM 28000 - самолет Boeing 747.


SAM 29000, също Boeing 747  остава и президентски самолет по времето на Барак Обама.


Този месец беше съобщено, че новият президентски самолет ще бъде въведен в експлоатация съвсем скоро. Машината е Boeing 747-8 и скоро ще е част от флотата, наричаща се Air Force One.

0 коментара:

Публикуване на коментар

Може да ви е интересно...