9 март 2019 г.


В Перу е открито огромно погребение на деца, принесени в масово жертвоприношение. Според археолозите, натъкнали се на зловещата находка, епизодът се е случил около средата на XV век и по всяка вероятност, децата са пожертвани за да се омилостивят боговете след продължително и голямо по мащабите си наводнение.

Това е най-голямото от известните детски жертвоприношения: по време на ритуала са убити най-малко 137 деца – момчета и момичета на възраст между 5 и 14 години – и трима възрастни; пожертвани са и около 200 лами или алпака.
В близост учените са открили и нож с причудлива форма. Съдейки по останките, децата са убивани с рязък удар в областта на гръдния кош, след което, по всяка вероятност на жертвите са изваждани сърцата. Животните са убити по абсолютно същия маниер.

Тримата възрастни, погребани в същия масов гроб, обаче, са убити по друг начин – мъжът и двете жени са умъртвени, като им е размазан черепа. Съществува версия, че те са изпълнителите на ритуалното жертване на децата (мъжът е бил много снажен и физически добре сложен), след края на което съплеменниците им са убили и тях  самите, без много да им се цероменят.


Анализът на останките показва, че децата са подбрани по специален начин – много от тях са доведени за жертвоприношението от далечни региони. Пълните резултати са публикувани в списание PLOS One.



Масовият гроб в Перу е открит още през 2011 година. Мястото, където е открито, се намира на около 350 метра от брега на океана. На находката се натъкват жители от град Уанчакито, които попадат на човешки и животински кости в крайбрежните дюни. Първоначално археолозите идентифицират 43 деца и 74 лама или алпака, но последващи разкопки в района разкриват целия мащаб на случилото се преди векове. Нещо повече – учените подчертават, че точният брой на пожертваните в ритуала не може да бъде определен, тъй като освен 137-те детски тела са открити и фрагменти от други скелети, които обаче не може да се определи на колко индивида са принадлежали. За отбелязване е и фактът, че всички жертви, към момента на настъпване на смъртта, са били в добро физическо здраве.

Според предварителните данни от ДНК-анализите, пожертваните са от различни краища на древната държава, която се е простирала по крайбрежието на дистанция от почти 1000 километра. Няма обаче никакви основания да се предполага, че това били деца изключително от низшите слоеве на населението или от бедни семейства.


Жертвите са погребани строго в определено положение: децата – по гръб или на една страна, с лице, обърнато на северозапад – към морето; ламите – в противоположна посока, с глави към планинските върхове. Децата освен това са погребани често по три заедно, разполагайки ги по възраст – от най-малкото към най-голямото.

По всичко личи, че някои от жертвите са подготвяни за ритуала. Лицата им са изрисувани с ярко-червена боя, а главите на по-големите деца са били увити с памучна лента. Пожертваните лами са били внимателно положени редом с детските тела или върху тях.



Гробовете са изкопани в пясъка, покрит от слой засъхнала глина и кал, върху която са се запазили множество следи от човешки стъпала, кучешки лапи и копита на лами. По всичко личи, че ритуалът е проведен скоро след продължителен дъждовен период или наводнение. Много вероятно е жертвоприношението да е извършено, за да бъдат умилостивени боговете и да обуздаят природната стихия.

Като анализират оставените следи, на мястото са се срещнали две групи хора: едната са дошли от север, другата – о юг. Възрастните са носели сандали, докато децата са ходели боси. След ритуала по жертвоприношението и погребението, двете групи са се завърнали обратно.


В много древни култури се откриват практики на принасяне на хора в жертва на боговете. Известно е, че до пристигането на испанците през, между XI-XV век, на територията на съвременно Перу често се жертвали хора, които да бъдат погребани с починал владетел, или при полагането на основите на монументално архитектурно съоръжение, или като подношение на боговете.

Понякога ритуалните убийства са били масови: през 70-те години на ХХ век, по време на разкопки в Чан-Чан – столицата на древното царство Чимор – са открити останките на няколкостотин млади жени, убити ритуално и погребани в царска гробница.
Обаче, за жертвоприношения на деца или бебета има много по-малко сведения. Най-известен е случай с убийството на 42 деца на възраст между 2 и 7 години, извършено в главния храм на ацтеките, известен като Темпло Майор, недалеч от съвременния Мексико сити.

Мнозина исторически източници твърдят, че масови ритуални убийства на деца са практикувани и от инките – например, по случай на коронацията на нов или при смъртта на поредния владетел. В подкрепа на тези твърдения обаче липсват археологически находки.
През XVII век испанският монах Антонио де ла Каланча пише, че в Чимор се извършвали ритуални убийства на деца по време на лунни затъмнения, като те са принасяни в жертва на боговете едновременно с много плодове, царевично пиво и оцветен памук.



Учените обаче и досега не могат категорично да отговорят на въпроса, защо са избирани деца, за да бъдат пожертвани. Има хипотеза, която твърди, че те са смятани за свързващо, преходно звено от веригата, която свързва света на хората и света на духовете и заради това са приемани за най-добрите посланици, способни да донесат посланието на човешките същества до божествата.

Има и друга версия: детската смъртността е била с огромни размери и само малко от родените деца са доживявали до петгодишна възраст, така че децата са се смятали за най-ценното, което може да бъде пожертвано за омилостивяване на разгневените богове.


-----------
За още новини харесайте страницата ни във Facebook>>>

0 коментара:

Публикуване на коментар

Може да ви е интересно...