Малко са древните египетски владетели, които са способни да привлекат толкова много вниманието върху себе си, че да породят яростни спорове в световен мащаб, както това е способна да стори легендарната красавица Нефертити. Освен, че е била могъща жена, за която се смята, че е управлявала заедно със съпруга си – фараонът Ехнатон, преди самата да поеме ролята на фараон след неговата смърт, за Нефертити загадките остават повече от известните факти. Световната си слава владетелката от ел Амарна дължи най-вече на великолепния бюст, изваян от придворните скулптури и по чудо оцелял хилядолетия, въпреки опустошението на времето. Но споровете около Нефертити избухват с нова сила, след като съвсем наскоро беше представена лицева реконструкция, извършена по останките на загадъчна женска мумия, позната в средите на египтолозите като „Младата дама“, открита в гробницата на Аменхотеп II. Според една от теориите, това е мумията на самата властна царица, а реконструкцията на образа ѝ повдига въпроси около формата и цвета на лицето ѝ. Автори на породилата много спорове лицева реконструкция са екип учени от Университета в Бристол, Великобритания, които чрез използване на най-съвременните технологии и с помощта на експерт от ранга на световноизвестната френска скулпторка Елизабет Дайне, са пресъздали лицето на „Младата дама“.
Стела с образа на царица Нефертити, открита в Карнак |
По време на разкопки в началото на ХХ век, предприети от Лудвиг Борхард в ел Амарна, археолозите се натъкват на работилницата на „официалния царски скулптор“. В ателието му, изоставено, след като царския двор се връща в Тива, археолозите попадат на статуи на различен етап от изработването им. Открити са няколко портрета на „официални“ лица, както и 22 гипсови отливки, които са идентифицирани както на принадлежащи на различни членове от царското семейство, така и на неизвестни лица, вероятно някои от тогавашните жители на ел Амарна. Сред забележителната колекция от творби обаче, една се откроява заради превъзходното ѝ изпълнение – прочутият днес по цял свят бюст на Великата съпруга на фараона, Нефертити.
Световноизвестният бюст на царица Нефертити, открит през 1912 година от експедицията на Емил Бургш |
Малко са детайлите, които със сигурност са ясни за столицата Ахетатон (руините на града са край днешната ел Амарна), след като Ехнатон обявява върховенството на единствения бог – Атон. Липсата на достатъчно убедителни доказателства е онова, което пречи на египтолозите да постигнат консенсус по много от аспектите на живота в Ахетатон. Дори самоличността на някои от управляващите личности и връзката им с други членове на царското семейство тъне в догадки. Сред цялата тази неопределена и даже объркваща среда се появява и Нефертити – жена, за чийто произход също се спори, а името ѝ буквално се превежда като „красавицата дойде“ (или „идващата красота“). Тя дарява на Ехнатон шест дъщери и изиграва важна роля на политико-религиозната сцена.
Незавършена стела, изобразяваща две високопоставени лица, къпещи се в лъчите на единствения бог - Атон. Предполага се, че са представени фараонът Ехнатон и царствената му съпруга Нефертети |
Колосална статуя на фараона Ехнатон, открита в храма в Карнак |
KV35 е голяма гробница, която може да се похвали със сложна архитектура. Тя е първата в Долината на царете, в която е открита непокътната фараонска мумия, положена в саркофага в погребалната камера – далеч преди откриването на прочутото погребение на Тутанкамон. Когато Лоре влиза в страничната камера в дясно от погребалната (Chamber Jc), се натъква на неочаквана гледка: в камерата са положени тленните останки на трима души, които лежат един до друг с крака, сочещи към входа на камерата. При по-внимателно разглеждане на мумиите, французинът забелязва, че първото тяло вероятно принадлежи на жена, живяла в периода, когато царството се е управлявало от ел Амарна. Челото и лявото око на жената са покрити с дебел воал. Съвсем до нея е положена дясната ръка от мумията, която явно се е отчупила от раменната става. Днес вече знаем, че това е мумията на царица Тий (или както я наричат, Възрастната дама).
В погребалната камера на гробницата KV35 в Долината на царете е открит саркофага на фараона Аменхотеп II. Саркофагът е изработен от червен кварцит. |
Chamber Jc в гробницата KV35, която днес е зазидана, и в която са открити мумифицираните тела на две лица от периода на ел Амарна, както и неидентифицираната мумия на момче. |
От стотиците жени в царския харем и царската фамилия с десетки – както местни, така и чуждестранни – принцеси, разполагаме всичко на всичко с шест имена. С помощта на съвременните технологии учените са се сдобили с късчета безценна информация за тези царски особи; основната част от информацията идва най-вече от ДНК-анализите, резултатите от които обаче повдигат повече въпроси, отколкото дават отговори.
Скица върху пясъчник с изображение на Нефертити и детайл от мумията на Младата дама |
.@joshuagates asks the question, Could this be the face of Nefertiti? Tune-in 2/7 at 9PM ET|PT to #ExpeditionUnknown on @travelchannel for more! https://t.co/nTtMjs7ddF pic.twitter.com/Z8KcZw21tC— Travel Channel PR (@TravelChannelPR) 5 февруари 2018 г.
До тези твърдения той не достига самостоятелно. Спорното предположение е изказано още през 2003 година от професор Джоан Флетчър от Университета в Йорк, но още тогава тезата е оборена категорично от д-р Захи Хавас. Новата реконструкция е дело на експерта по ел Амарна д-р Айдън Додсън, екип учени от Университета в Бристъл, музейни сътрудници от Египетския музей и известната скулпторка и специалист по палеоантропология Елизабет Дайне. С помощта на най-новите технологии за лазерно сканиране, екипът дигитализира лицевата част на мумията на Младата дама. Така става възможно да се създаде 3D цифров „отпечатък“; едно от копията е предадено на експерта по лицева реконструкция, който използва медицински подкрепените данни за дебелината на плътта в определени ключови точки и на база на това създава от глина реален бюст. Накрая бюстът се покрива с имитиращ кожата силикон, оцветява се и се добавят изкуствени очи.
Новата лицева реконструкция, изпълнена по мумията на Младата дама, за която авторите на изследването твърдят, че всъщност е самата царица Нефертити |
Като се има предвид степента, в която бюстът на Нефертити се е превърнал в еталон и шаблон за красотата на древната царица, съвсем разбираем е ропотът, с който беше посрещнато реконструираното лице на Младата дама и твърдението, с което тази работа беше представена пред света като „истинския образ на Нефертити“. Във всички социални платформи и специализирани форуми се разгоряха оживени дискусии, като повечето участници в тях изказват своето неодобрение спрямо „новата Нефертити“. Онова, което изнерви мнозина, е, че обичаната от тях достолепна и велика царица, в новата си реконструкция изглежда по-скоро като изнервена жена, „европейска туристка, прекарала лятната си ваканция някъде из Средиземноморието“. Някои от коментиращите дори напомнят, че скулпторката Елизабет Дайне преди време създава реконструкция и на Тутанкамон, която също е посрещната с огромна доза неодобрение.
Д-р Айдън Додсън обаче твърдо застава зад убеждението си, че новият бюст точно пресъздава именно лицето на Нефертити. „Реконструкцията е извършена по всички правила и методи, при това от изтъкнат специалист в тази област. Не бих могъл да съдя в детайли за точността на реконструкцията, но мога да се позова на високо оценения професионализъм и репутацията на скулптора. Освен това, реконструкцията беше извършена и за да се види, дали мумията наистина не прилича на Нефертити. Ключовите доказателства обаче са генетичните изследвания: реконструкцията е второстепенна по важност; различията в представянето [на древния бюст и новата реконструкция на Нефертити] показват несъответствия в детайлите, макар че е налице обща костна структура, която съответства на реконструкцията“.
Десен профил на мумията на Младата дама, открита в гробницата KV35 в Долината на царете |
Д-р Мариане Итън-Краус отбелязва нещо много важно: „тишината“ в записите около произхода и родителите на Нефертити, сравнено с „повтарящото се споменаване на родителите на царица Тий“. Експертът си задава въпроса, „възможно ли е една от дъщерите на Аменхотеп III да е сменила името си на Нефертити, когато става съпруга на Ехнатон?“. Тогава, обаче, ако Нефертити наистина е дъщеря на Аменхотеп III и сестра на Ехнатон (и/или Сменкхара?), отсъствието на титли като „царска дъщеря“ и „сестра на царя“ ще бъде „забележителен пропуск“, имайки предвид обширните документирани сведения за нея.
Фрагмент от варовикова стела с изсечен картуш на Нефернеферуатен Нефертити |
Египтологът д-р Раймонд Джонсън обяснява проблемите около расата и цвета на кожата: “От началото на човешката история земите на Египет са били портал от авриканския континент, но са били и основната врата, за мигриращите към Африка. Популацията, населявала тези територии, винаги е представлявала смесица от европеидната и африканската раси, а египетските царски родове – в това число и харемите – са красноречиво отражение на този феномен. Сред многото жени на Аменхотеп III е имало чужденки от цял Египет и земите покрай Средиземно море, включително и такива от бялата раса. Самият фараон със сигурност е бил роден във връзка със смесена кръв, както и царица Тий. Никога няма да можем с абсолютна сигурност да знаем точния цвят на кожата на тази принцеса, но като дъщеря на Аменхотеп III и царица Тий, тя със сигурност не е била чист представител на бялата раса. За индивид от онази епоха е по-вероятно да е притежавала кожа с кафеникав оттенък”.
Три от дъщерите на фараона Ехнатон, изобразени на релеф от стената на гробница в Амарна |
“Древните египтяни не са се срамували да покажат разнобразите в цвета на кожата на своите съседи (например, трите различни тъмни тена на нубийците, нарисувани в Бейт ел Уали или многообразието от цветове на кожата на чужденците, изобразени в гробницата на Рехмира). По отношение на новата реконструкция е постигнат компромис, като е приет по-тъмен цвят на кожата (който сега някои смятат за “черна раса”), отколкото е цветът на кожата на Берлинския бюст. Същинската критика на повечето коментатори спрямо новата реконструкция е, че видът ѝ е на твърде нещастна и недостатъчно красива жена. Подчертавам: всички изображнеия, които имаме на Нефертити са идеализирани или абстрактни упражнения в предаване на същинския изглед на царицата, сътворени от майсторите в изкуството в късния период на Амарна”.
Лицевата реконструкция на Младата дама от гробницата KV35 и 3D моделът на главата на мумията, по който е извършена реконструкцията |
Всъщност, основната дискусия и недоволството от страна на експерти е породено от това, че екипът, вместо да обяви, че това е реконструкция на лицето на Младата дама, побърза да декларира, че това е истинският бюст на реалната Нефертити – и дори я снабди с плоската корона и съответните бижута, характерни за бюста на Нефертити от Берлин. Към това се добавят и твърденията, че при моделирането, скулпторката е изваяла долната част на лицето на реконструкцията по чертите на своето лице.
Детайл от стела от Амарна, показващ Нефертити и най-малката от дъщерите ѝ Меритатен. Друго предположение твърди, че това са Кия и нейна неизвестна по име дъщеря. |
Подобни негодувания, изказани от експерти в областта, подклаждат споровете и подлагат на съмнение точността на методите, които се използват при извършването на реконструкции. Преди не много време специалисти подложиха на реконструкция лицето на Тутанкамон, но в крайна сметка получиха три различни резултата. Възниква въпросът, ако всички са разполагали с едни и същи данни за структурата на черепа, защо версиите им са толкова различни, колкото различни са например, тебешир и сирене? Руският египтолог Виктор Солкин акцентира върху още един аспект на новият бюст: “Огромна грешка е това, че екипът си е позволил да създаде образа с плоската синя корона на Нефертити. Сред обществеността това ще доведе до още по-голямо обърквана по отношение на древната царица. Лицето на Тутанкамон беше един показателен пример, колко различни многат да бъдат резултатите от такива реконструкции, извършени от различни специалисти. Така че, за мен, това е просто някаква версия, при това, създаваща доста грозно впечатление”.
София Азиз обяснява, защо тази реконструкция не може да бъде смятана за изпълнена според нормите. “Не е извършена компютърна томография на черепа. Създадено е дигитално изображение по въшно лазерно сканиране, от която е изработен 3D-модел. Това обяснява, защо реконструкцията е толкова неточна”. Позовавайки се на своя личен предишен опит по реконструкция на лица от Древен Египет, известната сред експертните среди египтолог и специалист по съдебна медицина Джанет Дейви, заявява: “Да, използването на ръчен лазерен скенер създава характерни проблеми при получаването на надежден за работа образ, особено на тяло в легнало положение. Компютърна томография и визуализация биха дали точните данни”.
Всички тези аргументи, карат човек да си задава въпроса: ако вече има основание да се смята, че мумията на Нефертити е категорично доказана, защо се харчат милиони долари в изследване на гробницата KV62, за да се търси - по предположеното от д-р Николас Рийвс през 2015 година – вероятното второ скрито погребение, зад стените на мястото за вечен покой на Тутанкамон?
-----------
Автор на коментара е Ананд Балджи - независим изследовател, специалист по периода на Амарна. Автор на книгата "Sands of Amarna: End of Akhenaten"
-----------
За още новини харесайте страницата ни във Facebook>>>
Автор на коментара е Ананд Балджи - независим изследовател, специалист по периода на Амарна. Автор на книгата "Sands of Amarna: End of Akhenaten"
-----------
За още новини харесайте страницата ни във Facebook>>>
0 коментара:
Публикуване на коментар