9.5.17

Екип археолози е открил впечатляващи картини от Древен Египет в римска вила в Помпей. Фреските са ясно свидетелство за огромното влияние, което оказва египетската култура върху римското общество. Експертите дори спекулират, че някои от картините може да се приемат като демонстрация на ранна форма на глобализацията.

Фреските, изобразяващи живота край река Нил, са открити в красива, луксозна градина в древния Помпей. Археолозите са оптимистично настроени, че от тези картини ще научат повече за това, как Римската империя е повлияна от древен Египет.


Картините са открити в градината на Casa dell'Efebo - един от най-големите и богати домове в Помпей, който споделя съдбата на целия град след грандиозното изригване на вулкана Везувий през 79 година. На фреските са изрисувани с големи детайли хипопотами, крокодили, лотоси и късо подстригани мъже, които се борят със страшните зверове.

Кейтлин Барет от катедрата по Класически науки в Корнуелския университет твърди, че картините придават на богатия дом и очарованието на едно космополитно докосване, а освен това показват и как римляните са били пряко повлияни от египетските култура и религиозни практики. “Картините от Casa dell'Efebo са създадени след като Египет е включен в Римската империя, но няколко поколения след завладяването му във времена та на Октавиан Август. Според някои специалисти, обяснението за картините следва да се търси в религиозната сфера; може би фреските с египетските пейзажи са отклик на интереса към египетските божества", казва Барет пред IBTimes of UK.  И добавя: "Други интерпретират картините като политически послания: вероятно се прослава празнуването на завладяването на Египет. Аз смятам, че вместо да се опитваме да приложим едно универсално тълкуване, трябва да разглеждаме фреските в контекста на епохата и да оставим всеки сам да избере как да тълкува рисунките".

Сексуална сцена от новооткритите фрески
Не е тайна, че Помпей е известен с бурните и невъздържани сексуални нрави на античните си жители. Резултат от "освободения" начин на живот на древните, много от фреските, открити по стените на оцелелите руини, са с откровено сексуален характер. Когато през 1599 година за пръв път са намерени останките на заровения под вулканичната пепел античен град, благодарение на действащата през епохата цензура, находките са погребани и остават още век и половина под земята. Едва около 1740 година кралят на Неапол Чарлз дьо Бурбон нарежда да бъдат извършени внимателни разкопки на Помпей. Въпреки че откритите по стените на домовете картини са с наситен еротичен характер, предполага се, че те са просто идеализирана версия на същинските сексуални порядки, царели в древния град. Затова се приема, че животът на проститутките в най-известния бордей на Помпей, Лупанария, е бил далеч по-тежък и мрачен от идиличните еротични сцени, изрисувани по стените му. По същите причини не бива да е изненада и това, че сред наскоро откритите фрески основната тема отново са сексът и пиенето на алкохол.

Фреска от един от бордеите в Помпей
Въпреки че темите на новооткритите рисунки са от подобно естество, Катлийн Барет смята, че те следва да се разглеждат и в контекста на това, как римляните са общували с останалия свят,т.е. в контекста на "антична форма на глобализация". В този дух са и вижданията на екипа, публикувал резултатите от изследването на фреските в статия за American Journal of Archaeology. Авторите споделят мнението на Катлийн Барет, че артефакти, открити в градината на големия дом и сложната архитектура на сградите, например водната инсталация в нея, са добър пример за разнообразния характер на Римската империя. Барет казва: "В конкретния случай смятам, че имаме пример не само за политическо послание в духа на римската политика, а трябва да се запитаме, дали собственикът на този богат дом не искал да заяви своята космополитна идентичност като гражданин на Римската империя. В домовете в Помпей от онази епоха, когато хората са представяли картини от далечни земи в "домашните си галерии", те освен всичко друго са желаели да покажат и как се усещат като граждани на империята".


В изследването още пише, че фреските със сцени край Нил от вилата в Помпей са давали на собствениците си уникалния шанс да влязат в контакт с променящата се местна и имперска идентичност и да възпроизведат около себе си един макрокосмос на света, в който са живеели. "Мнозинството днес приемат глобализацията като идея на модерните общества. Всъщност, ако се вгледаме внимателно в обществата на Римската империя ще намерим много паралели за културни взаимодействия, които са много характерни и за съвременния свят", пишат в заключение авторите на изследването.



0 коментара:

Публикуване на коментар