11 юни 2017 г.

Седемдесет и седем загинали на място и още 77 ранени – това е черната статистика от произшествието, което се случва на 11 юни 1955 година по време на автомобилното състезание “24 часа на Льо Ман”.

Инцидентът е най-кървавият в историята на моторните спортове. По-късно от раните си почиват още 6 души и общият брой на жертвите достига 83.

Инцидентът на Льо Ман се случва два часа след началото на надпреварата. В катастрофата на пистата участват четири автомобила. Състезанието е оспорвано. Автомобилите на Mercedes, Jaguar, Ferrari, Aston Martin и Maserati се движат почти в плътна група. В края на 35-тата обиколка на пистата французинът Пиер Лавег с Mercedes-Benz 300SLR се движи с много висока скорост на правата, следвайки отблизо Майк Хоторн, който пък е пилот на Jaguar D-Type. И двамата са изпреварили по-бавният Ланс Маклин с Austin-Healey 100. В този момент Майк Хоторн предприема рязко спиране, за да влезе в боксовете. Маклин не успява да спре толкова бързо, колкото Ягуара, от рязкото задействане на спирачките се вдига пушилка, която пък пречи на връхлитащият Пиер Лавег да реагира навреме. Автомобилът на Лавег се блъска в страни и отзад на колата на Ланс Маклин.
Цялото действие се разиграва пред очите на движещият се на втора позиция към момента Хуан Мануел Фанджо, който също кара Mercedes-Benz 300 SLR.

В момента на сблъсъка колата на Лавег полита във въздуха и пада на върха на земния насип, който отделя зрителите от пистата. Падането обаче е под такъв ъгъл, че веднага започва да се върти, от което някои от частите на автомобила се разлетяват с огромна скорост. Предният капак, предният мост, целият цилиндров блок на двигателя – всичко това прелита над предпазните ограждения и се стоварва в трибуните, където зрителите са плътно събрани един до друг. Изхвърчалите части освен това се подпалват и разтопени горящи парчета метал хвърчат наоколо. През това време резервоарът на преобърната кола на Лавег се къса и следва взрив, който напълно разрушава шасито на Мерцедес-а. Пилотът Пиер Лавег загива.

Въпреки жестокият инцидент, надпреварата не е прекратена. Спасителните екипи изнасят ранените и загиналите зрители докато на пистата продължава състезанието.
Големите фаворити в състезанието са отборите на Ferrari, Jaguar и Mercedes-Benz. Според официалните версии, шефовете на надпреварата решават тя да продължи, за да не се допусне блокирането на подстъпите към пистата от напускащите зрители, което би могло да попречи на движението на спасителните екипи. Да не забравяме, че състезанието се провежда само 10 години след края на Втората световна война и участието на немските автомобили е все още щекотлива тема. Все пак, осем часа след катастрофата мениджърът на немския тим решава да извади двата останали в надпреварата Mercedes-а в знак на уважение към жертвите. Автомобилите на германците се движат на първо място към този момент, изпреварвайки с две обиколки отбора на Jaguar.

Зрителите, които се намират в далечния край на пистата разбират за случилото се едва, когато двата Mercedes-a напускат пистата.
Състезанието завършва с победа за отбора на Jaguar и пилотът им Майк Хоторн.

Погребението на жертвите от катастрофата е на следващия ден след надпреварата. Във Франция всички вестници поместват на първа страница новината за трагедията и снимката на победителите, които празнуват първото си място с шампанско. Обществото с презрение приема този акт на победителите.

Официалното разследване на инцидента установява, че Майк Хоторн все пак няма вина за катастрофата и че случилото се е плод на нещастно стечение на обстоятелствата. Комисията приема, че предпазните мерки за зрителите не са на нужното ниво, което довежда до съставянето на нови правила за изграждането на пистите и зоните за сигурност, които отделят публиката от трасето на състезанието.

0 коментара:

Публикуване на коментар