Останките от това древно пиршество са открити в пещерата Хилазон Тачтит в Израел. В съседство са намерени още погребения и човешки останки.
Пещерата Хилазион Тачтит |
Групата хора, събрали се някога на това място, е принадлежала към т.нар. натуфийска култура. Нейните представители са живели на територията на Леванта в периода отпреди между 15 000 и 11 500 години (12 500 - 9 500 г. пр.н.е).
Стрелката сочи мястото, където е намерен "трети, чужд крак" в гроба. Снимки: Леор Гросман |
Представителите на натуфийската култура са сред първите групи от хора, които практикуват организирането на погребални ритуали за починалите членове на племето.
Пред ВВС Earth Леор Гросман от Еврейския университет в Йерусалим, която проучва находките от пещерата вече осма година, разказва: “Това е времето, по което погребалните практики влизат в “дневния ред” на хората. Може би, защото вече общността е станала по-сложно устроена”.
В гроба са намерени много останки от животински кости |
Менюто на праисторическия помен е впечатляващо. Присъствалите на угощението са яли риба, планински кози, червени лисици, белки, змии и диви зайци.
Но най-голям деликатес вероятно са били печените костенурки. Открити са останките от 80 костенурки, което представлява около 20 килограма месо.
Тялото на погребаната е поставено върху корубите на три костенурки |
Гросман и колегата ѝ Натали Мънро от Университета в Кънектикът, САЩ, са установили, че подготовката за погребалния ритуал и последвалото го пиршество са преминали най-малко през шест отделни, много добре организирани и планирани етапа.
Първо, натуфийците са изкопали пода на пещерата, за да се получи леглото на гроба.
След това приготвеното ложе е застлано с дребни парчета варовик. Поставени са и няколко странни предмета: рог от мъжка газела, парче червено багрило, три или повече черупки от костенурка и парчета тебешир. Всичко това е “уплътнено” с пепел от огнище.
Едва на четвъртия етап от ритуала тялото на жената е поставено в гроба. Положена е в почти седнало положение. Под главата и таза ѝ са поставени кости от дива свиня и още фрагменти от корубата на костенурки.
Още много интересни предмети, нехарактерни за други погребения на представители на натуфийската култура, са положени около горната част на тялото на погребаната: морски раковини и върховете на пера от златен орел. Най-странната находка обаче е поставеният човешки крак, който е принадлежал на друг човек.
Петият етап от погребалния обред е самото угощение. Преди да бъде заровен гроба, хората са хвърляли в него остатъци от храната, която са консумирали.
Всички данни сочат, че погребаната жена е била шаман |
Подготовката за подобно погребение е коствало много усилия. Ловът и подготвянето на животните за пира вероятно са отнели седмици.
Не е ясно коя е жената, получила подобно пищно погребение. Откритите в съседство погребения са съвсем обикновени. Но самото разточителство в погребалния обред предполага, че погребаната е била жена, изключително важна за племето.
“Била е уникална за своята общност. Предметите, намерени около нея в гроба, подсказват, че се е занимавала с шаманистки практики. След като събрахме всичката налична информация, стигаме до заключението, че погребаната е била шаман на племето”, казва Гросман.
По костните ѝ останки са установени вродени деформации, което говори, че приживе е куцала.
Пищният погребален ритуал показва, че представителите на натуфийската култура са живеели във вече сложно устроени общества. По-малките групи от ловци-събирачи не биха могли да се справят с организацията и изпълнението на толкова сложен ритуал, тъй като постоянно са били в движение и това е пречело да създадат по-задълбочени социални отношения вътре в групата.
“Публикацията предоставя убедителни аргументи за ритуалите, които вероятно са изпълнявани при много, ако не и при всички погребения на представители на натуфийската култура. Това е ценна информация за символизма и идеологиите, движили живота на хората, обитавали някога това място”, пише в рецензия към статията Лиза Махер от университета Бъркли в Калифорния. “Сега е необходимо да се намерят следи от сходни практики в други погребения или на други места, обитавани през същия период. По-късните общества очевидно са заимствали много от натуфийските си предци. В по-късни неолитни (от каменната ера) ритуали са втъкани в различна степен традиции, наследени от натуфийските”.
0 коментара:
Публикуване на коментар