21.6.17

Първото виенско колело е построено в… Чикаго. Конструкцията е отговорът на американците на френското чудо, изникнало по същото време в Париж – Айфеловата кула.

На 21 юни 1893 година в Чикаго, по време на Световното изложение, провеждащо се в града по повод 400-годишнина от откриването на Америка от Колумб, започва работа първото “колело за наблюдение”, както го наричат по онова време.
Създател на съоръжението е инженерът Джордж Вашингтон Гейл Ферис – младши. Диаметърът на колелото е 75 метра, а цялата му конструкция тежи около 2000 тона.

Атракционът се задвижва от два парни двигателя с мощност от по 1000 конски сили всеки. По периметъра на колелото са закрепени 36 кабини с габаритите на автобус. Във всяка има 20 места за седящи и 40 за правостоящи пътници. Общо на един “курс” 2160 човека са можели да се любуват на гледката от високо.
Един оборот колелото правело за около 20 минути.

Главната ос на съоръжението тежала 70 тона и по онова време е била най-големия детайл, изкован от стомана. А и самото колело е по-високо, отколкото най-високият “небостъргач”, съществувал до тогава. Съоръжението обаче е четири пъти по-ниско от “съперника” си в Европа – Айфеловата кула.

Работниците, наети за създаването на колелото, постоянно са подтиквани да работят на ръба на сроковете. Заради опасностите, които ги дебнат ежедневно, започнали да наричат колелото “дяволско” и в англоезичните страни това наименование се е закрепило за всички подобни атракциони.

След края на Световното изложение, колелото е демонтирано и на няколко пъти е монтирано на други места из САЩ. Окончателно е разглобено през 1904 година. По модел на това съоръжение, малко след смъртта на Ферис, през 1897 година във Виена е монтирано подобно. В нашия език наименованието на атракциона идва точно от това колело, създадено в края на XIX век в австрийската столица.

0 коментара:

Публикуване на коментар