12 ноември 2019 г.


Американски учени добавят още една разработка, която опровергава разпространените стереотипи за „когнитивните неравенства“ между мъже и жени. Макар момичетата по цял свят да изпреварват момчетата по успеваемост в училище, способностите на „слабия пол“ в някои области все още традиционно се занижават. Например, все още се смята, че жените постигат по-малко успехи в STEM-направленията (наука, технологии, инженерни специалности и математика), заради „липсата на съответните наклонности“.

За да опровергаят този мит, екип, ръководен от професор Джесика Кантлън от  Университета Карнеги – Мелон е провел редица експерименти.

В първия участват 55 момичета и 49 момчета на възраст от три до десет години. Невробиолозите използват функционална магнитно-резонансна томография, за да проследят активността на мозъка на децата, докато те гледат обучаващо видео за основите на аритметиката – събиране и умножение.
След това специалистите сравняват резултатите от сканираните активности на мозъците на момчетата и момичетата, за да очертаят характерните сходства и различия.

Екипът освен това сравнява визуализацията на мозъчната дейност на децата и 63-ма възрастни (25 жени и 38 мъже), които гледат същите клипове.

В резултат на експеримента учените не откриват разлики в развитието на мозъците на момчета и момичета, не забелязват разлика в обработката на нова информация и математически навици, нито дори в това, доколко участващите в експеримента са увлечени от гледането на видеото.



Учените не са открили различия между половете по отношение на математическите способности и показателите за „зрелостта“ на мозъка на доброволците, участвали в експеримента. Опитът освен това показва, че зрелостта на мозъците на момчетата и момичетата е еквивалентна с тази на възрастните мъже и жени.

На практика, при момичетата и момчетата са налице статистически еквивалентни нива на зрелост на невроните по целия мозък, което дава основание да се предположи, че невронната обработка на математическите понятия протича с еднаква скорост, пишат авторите на изследването.

Във втория експеримент участват 50 момичета и 47 момчета на възраст от три до осем години. Те минават през стандартизиран тест за определяне на математическите способности.
След сравняване на резултатите, авторите на изследването стигат до извода, че математическите способности при всички деца са еднакви и не зависят от пола в различните възрастови групи.

„Науката се разминава с „народните поверия“. Виждаме ясно, че детският мозък еднакво добре функционира, без зависимост от пола“, резюмира резултатите проф. Кантлън. Според нея, самото общество, джендърните стереотипи и особеностите във възпитанието „отблъсква“ момичетата и младите жени от STEM-направленията.

При предишни изследвания също стана ясно, че родителите на момчета посвещават повече време на игри, свързани с пространственото мислене, отколкото родителите на момичета. Много учители в час по математика отделят повече внимание на момчетата и по-често „залагат на тях“, предричайки им бъдещи постижения в математическите науки. А децата много често разбират или интуитивно предусещат, какви резултати в една или друга област очакват от тях възрастните. Но дори и всички тези „предразсъдъци“, жените постигат изключителни резултати в точните науки.



В бъдеще екипът ще разшири изследването: ще проучи по-широк спектър от математически навици при децата и ще проследи развитието на способностите им в по-продължителен период.

Статията с резултатите от изследването е публикувана в списание Science of Learning.

0 коментара:

Публикуване на коментар

Може да ви е интересно...