Британски археолози са провели изследване и детайлно са описали най-старата известна към момента астролабия – уред, с чиято помощ мореплавателите са определяли географската дължина и ширина. В статия, публикувана в The International Journal of Nautical Archaeology, учените пишат, че това е астролабията на Содре, която е била на борда на португалска карака, участвала в плаване до Индия и потънала близо до Арабския полуостров. Артефактът се предполага, че е изработен между 1496 и 1501 година. Освен астролабията, на кораб, потънал на същото място, е открита и най-старата към днешна дата корабна камбана, произведена през 1498 година. Артефактите вече са вписани в Книгата на рекордите Гинес.
Между 1497 и 1511 година португалците на практика всяка година изпращат по една морска експедиция в Индия, т.нар. Индийска армада. Корабите плават по маршрута, открит от Вашку да Гама: покрай бреговете на Африка и след това към Арабския полуостров. През 1502 година крал Мануел I Щастливи изпраща в Индия флота от 20 кораба, които са под командването на Вашку да Гама. Вицеадмирали на флотилията са чичовците на да гама – Висенте и Браш Содре. Под тяхно командване са пет тежковъоръжени кораба – две караки и три каравели.
Най-вероятно целта на армадата е била да се даде урок на владетеля на Каликут (днешният Кожикод в югозападна Индия), чийто войски разграбват португалската фактория и убиват 54 човека. Корабите, командвани от братята Содре трябва да останат да патрулират по югоизточното крайбрежие на Индия, след като основната флотилия тръгне да се прибира. В случай на нужда, тези кораби е трябвало да защитават наскоро създадените португалски фактории в Кочин и Кананор, както и индийските съюзници на португалците, ако владетелят на Каликут реши да ги нападне.
През 1503 година, след като основната флота под командването на Вашку да Гама поема обратния път към Португалия, братята Содре, въпреки нарежданията, които им оставя племенникът им, не остават в Индия, а поемат към бреговете на Арабския полуостров, където ограбват няколко арабски търговски съда. През април 1503 година Содре оттеглят корабите си към островите Куриа-Муриа близо до южното крайбрежие на Арабския полуостров (днес са владение на Оман). Избират да изчакат отминаването на сезона на мусоните в залива на най-големия от островите, Ел Халания и да ремонтират едната от каравелите. През май в залива, където се намира португалския флот, започва буря и двете караки са потопени. Заедно с корабите загиват и голяма част от екипажите им, в това число и Висенте Содре. Брат му, Браш, почива при неизяснени обстоятелства, но много по-късно.
Мястото на корабокрушението на португалските кораби е открито от археолози през 1998 година. Работите по изваждане на повърхността на артефакти от потъналите кораби обаче, започва чак през 2013 година и продължава през 2014 и 2015 година. Морските археолози изваждат общо над 2800 артефакта, сред които има и гюлета за корабните оръдия, навигационни прибори, останки от подправки, златни и сребърни монети. Изследователите откриват и корабна камбана, на която по-късно е открит надпис с година, когато е произведена – 1498 година. Оказва се, че това е най-старата корабна камбана, известна към момента.
Друг от предметите се оказва метален диск с диаметър около 17,5 сантиметра и тегло 344 грама. Върху него е гравиран португалския герб и армилярна сфера – личните знаци на крал Мануел Щастливи. С помощта на рентгенофлуорисцентен анализ учени от омаснкия Университет на султан Кабус са определили сплавта, от която е изработен артефактът: освен мед (66,4%), в нея има цинк (7,8%), калай (5,4%) и олово (2,8%).
През 2016 година, авторите на статията, водени от професор Марк Уилямс от Университета в Уоруик, Великобритания, провеждат лазерно сканиране и създават 3D-модел на открития диск. В горния десен квадрант на артефакта учените откриват 18 мерни деления, всяко от които приблизително съответства на пет градуса. От тези деления учените предполагат, че дискът представлява всъщност морска астролабия, с помощта на която мореплавателите са определяли географските дължина и ширина, където се намира кораба. Армилярната сфера на крал Мануел, гравирана върху артефакта, както и сребърните и златни монети, сечени в периода 1495 – 1501 година, позволяват да се определи и времето, по което е изработена астролабията – 1496 – 1501 година. Крал Мануел I поема короната в края на 1495 година. Личният му знак, армилярана сфера (гравирана в долната част на астролабията), започва да се използва след този момент.
Изследователите пишат, че морските астролабии са едни от най-редките артефакти, на които се натъкват археолози. Към момента са известни едва 109 такива предмета и всички те са описани в регистър, който се води от Националния морски музей на Великобритания. За разлика от обикновените астролабии, които са изобретени още в Древна Гърция, морските астролабии, както личи по всичко, се появяват в Португалия през втората половина на XV век. Използвани са за навигация от мореплаватели като Бартоломеу Диаш, който открива нос Добра надежда, Вашку да Гама и Христофор Колумб. В началото може би са изработвани от дърво, макар че Вашку да Гама при първото си плаване в Индия вероятно е разполагал с няколко малки морски астролабии, изработени от месинг.
Съдейки по рисунки от книги от началото на XVI век, първите морски астролабии са представлявали пластини или дискове. В един момент обаче, започват да ги произвеждат под формата на дебели метални кръгове и запазват този си вид през следващите около 170 години. Отворите в дисковете са позволявали да се намали съпротивлението от вятъра, затова тези астролабии са били по-устойчиви при ветровито време и с тях по-точно са определяли географските координати. Най-старата илюстрация и описание на астролабия с форма на кръг, учените са открили в ръкопис от 1517 година. А от известните днес 109 морски астролабии, 104 са с формата на колело. Косвено и формата на астролабията на Содре потвърждава нейната „древност“. Освен това, формата може би обяснява и защо деленията, нанесени на уреда са със съответствие на 5 градуса, а не на 1. Най-вероятно първите не много устойчиви астролабии не са позволявали да се определят координатите с по-голяма точност от 5 градуса.
-----------
За още новини харесайте страницата ни във Facebook>>>
0 коментара:
Публикуване на коментар