Рядка 3000-годишна скулптурна композицията беше продадена на търг на аукционната къща „Кристис“ за 31 милиона долара. Това е рекордна сума за асирийско изкуство и е тройно по-висока от началните 10 милиона долара, за която се предлага. Купувачът остава анонимен.
Скулптурната композиция е намерена през XIX век сред развалините на Северозападния дворец в Нимруд, който се намира на територията на днешен Ирак. В продължение на дълги години находката остава в частна колекция и стойността ѝ не е определяна.
Културните съкровища на Нимруд се оказаха във фокуса на вниманието през 2015 година, когато терористичната групировка Ислямска държава окупира град Мосул, който се намира само на 30-тина километра северно от руините на древния асирийски град. Ислямистите използваха бомби, булдозери и друга техника, за да заличат максимално от оцелелите останки на Нимруд.
Гравюра, представяща Остин Лейард по време на извличане на голяма статуя на крилат бик от руините на Нимруд |
През 1845 година младият британски авантюрист Остин Хенри Лейард пристига в Нимруд и започва разкопки. След колапса на Асирийската империя към края на VII век пр.н.е. мястото остава относително непокътнато, затова и британецът се натъква на цяла археологическа съкровищница от древни артефакти. По онова време територията на Ирак е част от Османската империя и турските власти не виждат никакъв проблем в това, че Лейард опосква голяма част от района и отнася много ценни находки.
Великият визир на Османската империя по това време в писмо до британския посланик Стратфорд Канинг пише – по думите на получателя на писмото – че „Лейард е упълномощен да изкопае и изнесе всичко, което му е по сърце“. Британският изследовател прави точно това: по-голяма част от античните артефакти са изпратени в Лондон, където стават основата на асирийската колекция на Британския музей.
Детайли от паното |
През 1859 година един от тези мисионери – Хенри Байрон Хаскел – се сдобива с три релефни пана. Закупува ги от името на приятеля си Джоузеф Пакард, който е професор в богословската семинария във Вашингтон. Семинарията осигурява следдипломната квалификация на членовете на Епископската църква.
Сделката е много изгодна: всяко от паната е закупено на цена от тогавашни 75 щатски долара, като по-голямата част от сумата всъщност покрива разходите за транспортирането им по море до САЩ. След като пристигат в Америка, паната са изложени в библиотеката на Семинарията и са смятани предимно за научен ресурс, а не за произведения на изкуството. Рутинно обследване, проведено през 2017 година обаче, разкрива високата стойност на паната и годишната им застрахователна премия е определена на 70 000 долара.
Това довежда до решението да бъде продадено едно от паната. Постъпленията от продажбата му трябва да се използват за опазването и проучването на другите две, както и за формирането на стипендиантски фонд на Семинарията.
По останките от пигменти по релефа, специалисти на "Кристис" са създали дигитална възстановка, която да покаже великолепието на паното в първоначалния му вид |
Говорител на аукционната къща заяви, че „Кристис проявява чувствителност по отношение исканията за възстановяване на собствеността на страните-източник“, но все пак правораздаващите органи са категорични, че в конкретния случай няма правни основания за исканията относно културното наследство.
Северозападният дворец в Нимруд е архитектурния шедьовър, построен от цар Ашурнасирпал II, който управлява от 883 до 859 г. пр.н.е. Когато е завършен строежът му, това става най-голямата и най-разкошно декорирана сграда в Асирийската империя.
Царят обаче се слави с това, че с поредица от военни кампании разширява владенията на империята и премества столицата в Нимруд, който по онова време е наричан Калху. Новият си престолен град Ашурнасирпал оформя с цитадела, защитена от дебели стени. Строи четири двореца, множество храмове и разкошни градски имения. Градежите финансира с богатствата, които придобива по време на завоеванията си, а на строежите се трудят армии от роби, пленени във военните походи.
Вътрешните стени на Северозападния дворец в Нимруд са облицовани с повече от 400 релефни пана. Крилатото божество е най-често срещания мотив по тези пана, но някои от тях представят завоевателните кампании на Ашурнасирпал II, сцени от религиозни ритуали, ловни сцени и дворцови пирове.
Паната, като това, което „Кристис“ продава, са предназначени да „впечатляват и омайват. Застанете до него и усещате силата му“, пояснява Бернхаймър. На релефа е изобразена мъжка фигура в профил, а лицето на мускулестото брадато божество напомня за лика на самия цар Ашурнасирпал.
Клинописният надпис се повтаря на почти всички пана, с които са били облицовани стените на Северозападния дворец в Нимруд |
„Ашурнасирпал, възвишеният принц, този, който се бои от могъщите богове, великият монарх, този, който владее градовете и планините по целия свят, цар на царете, погубил опасните (врагове), увенчаният с великолепие, безстрашният в битки, безжалостния герой…“
Реконструкция на дворците на цар Ашурнасирпал II в Нумруд |
Изображението на крилатото божество се повтаря отново и отново по стените.
„По всичко личи, че това е била чисто личната част от двореца, предназначена изключително за владетеля и без достъп за широката публика. Каквото и да е било предназначението на Стая S, трябва там да са се случвали изключително важни събития, които да изискват толкова силна защита от страна на призованото божество“, казва в заключение Бернхаймър.
0 коментара:
Публикуване на коментар