18 февруари 2018 г.


През декември тази година предстои да бъде открит Големия Египетски музей, който ще е с изглед към платото Гиза и прочутите пирамиди. Но все пак, Египетския музей ще остане една от институциите-икони за археологическата наука. За да акцентира върху ценността на колекцията си, Египетският музей в Тахрир в рамките на три седмици излага във фоаето си някои от забележителните си артефакти. Те ще бъдат „гости“ в колекцията за по една седмица. Досега тези артефакти са съхранявани в закритите за посетители зали на музея, били са репатрирани от чужбина или просто са се пазили в сутерена.

Тази седмица специалните артефакти, изложени на показ, са мумията на "неидентифициран мъж Е" и картонена маска със златно покритие. Елхам Шах, директор на отдела по музеите в Министерството по античността на Египет, обяснява, че позлатената картонена маска с покривало е била репатрирана през 2017 година от САЩ. Покривалото е изработено като мрежа с мъниста и такива са се използвали като савани за мумифицираните тела след времето на XXI-та фараонска династия.

В същото време, мумията на "неидентифициран мъж Е" е обвита с овча кожа, ноктите на пръстите ѝ са изтръгнати, а местата им са боядисани с къна. Устата на мумията е широко отворена, което оставя впечатление, че човекът е бил отровен. Предполага се, че мумията е на принц Пентаур (или Пентауере), син на фараона от XX-тата династия Рамзес III. За принца е известно, че е бил забъркан в заговор срещу баща си.

„Зловещата мумия на "неидентифициран мъж Е", позната още и като „Крещящата мумия“, отдавна озадачава учените“, коментира пред Ahram-online световноизвестният египтолог Захи Хавас. Той добавя, че мумията дълго време е била обвита в загадъчност. Въпреки че е бил повторно погребан в тайното хранилище с царски мумии в Дейр ел-Бахри, тялото не е обвито в обичайните ленени превръзки, както останалите мумии. Вместо това, то е завито в овча кожа, която древните египтяни са смятали за „нечиста“. Ръцете и краката на мъжа са вързани с кожени ремъци. Тялото му всъщност дори не е преминало специалния процес за мумифициране, а е било просто оставено да съхне в „пашкула“ си, като по-късно в отворената му уста е налята някаква смола.

„Подобна необичайна процедура за мумифициране обърква египтолозите и никой не успява да разбере каква е историята, скрита зад тази мумия. Това беше така, докато преди няколко години не започнахме проекта Egyptian Mummy Project. В рамките на този проект, под мое ръководство, създаваме пълна база данни със съдебно-медицинска информация, свързана с колекцията от мумии, съхранявани в Египетския музей“, обяснява Хавас.

Египтологът разяснява още, че от костите на мумиите на "неидентифициран мъж Е" и фараона Рамзес III са извлечени ДНК за анализ. Тестовете потвърждават, че "неидентифициран мъж Е" е син на Рамзес III. Следите от обесване около врата на мумифицираното тяло съвпадат със записаното в т.нар. „Папирус на заговора в харема“, където се посочва, че принц Пентаур е осъден на смърт чрез обесване. Като се вземат под внимание неглижирания вид на мумията и начина, по който е погребано тялото, всичко сочи, че наистина мумията следва да бъде идентифицирана като принц Пентаур, осъден на смърт, заради заговора, който подготвя за убийството на баща си – фараона Рамзес III. В момента папирусът, известен и като „Торински юридически папирус“, се съхранява в Museo Egizio в Торино.

Захи Хавас разказва накратко за заговора срещу Рамзес III, в дъното на който стоят втората съпруга на фараона – Тий и нейният син принц Пентаур. Сред съзаклятниците им са няколко високопоставени командири от армията, войници, служители от дворцовата прислуга, жени от харема на Рамзес III и жреци. Според папируса, заговорниците са били изобличени, а текстът описва последвалия съдебен процес по случая. В папируса обаче не е посочено, дали заговорниците успяват да убият Рамзес III. Пише само, че „царската лодка е преобърната“, а за фараона се говори като за „великия бог“. Тази двусмисленост е още една предпоставка за дълги спорове в научните среди, докато не започва проектът Egyptian Mummy Project.

Като част от него, при анализите на мумията на Рамзес III, Хавас открива нови улики, разкриващи данни за живота и смъртта му. Фараонът умира на 60-годишна възраст и по това време е страдал от атеросклероза. Но смъртта му не е естествена, заради напредналата възраст.  Детайлното изследване на областта на врата разкрива, че фараонът е бил изненадан в гръб и намушкан с тънко и остро оръжие, вероятно кама. Ширината на прорезната рана е около 35 мм и оръжието е проникнало достатъчно дълбоко, за да достигне до долния край на пети, шести и  седми пийни прешлени. Поразени са били и всички структури наоколо, в това число хранопровода, трахеята и големите кръвоносни съдове.

Компютърната томография показва, че мумията е снабдена с всички амулети, каквито се очаква да съпровождат мъртвия фараон в задгробния живот. Амулетът Уаджет, представящ окото на Хор, е поставен така, че да покрива отвора на раната на врата. Самият Уаджет е символ, използван за защита и изцеление. Представлява окото на бог Хор, което той губи при една от битките си с бог Сет, но след това магически му е възстановено от бог Тот. Поставяйки този амулет върху раната, балсаматорите са искали да помогнат на фараона за изцелението му за живота в отвъдното. Сканирането показва още, че фараонът е имал и четири амулета, представящи четиримата сина на бог Хор. Амулетите са поставени на гърдите на Рамзес III и са имали задачата да предпазват мумията му.

0 коментара:

Публикуване на коментар

Може да ви е интересно...