17 ноември 2017 г.


Ново изследване, извършено от екип експерти от университета в Тюбинген в рамките на немско-египетски проект, разкрива неочаквана връзка между Леваната и Египет на фараоните. Проучването е на златните инкрустации от артефакти, открити още през 1922 година в съкровищата, придружаващи фараона Тутанкамон в пътя му към отвъдното.

Изследователите от университета в Тюбинген извършват за пръв път проучвания на релефните златни инкрустации на съкровищата от гробницата на фараона Тутанкамон. Артефактите са част от сензационната находка на археолога Хауърд Картър, която той прави още през 1922 година. Досега тези предмети са съхранявани в архивите на египетския музей в Кайро.


Сега тези артефакти може да се видят в специална изложба на музея, открита тази сряда. В анализите и реставрацията им участват специалисти в различни области от няколко музея и научни центрове: Института по Близкоизточни изследвания (IANES), Немския археологичен институт, (DAI) и от Египетския музей в Кайро. Работата по проекта започва през 2013 година, за да завърши в края на тази с организирането на специалната експозиция.

В лабораториите на Египетския музей учените прекарват хиляди часове в задълбочено проучване, консервиране и анализиране на мотивите от златните инкрустации. Екипът открива артефактите с релефните позлатени изображения в същия сандък, в който ги е поставил Хауърд Картър веднага след откриването и изнасянето им от гробницата на Тутанкамон. Преди почти един век, находките са били описани, фотографирани и без да преминат рестврационни и консервационни процедури, са оставени в заключения сандък. Едва новият немско-египетски проект се заема със същинското им проучване.


По време на четирите години на детайлно проучване, реставраторите Кристиян Екман и Катя Брошат от Römisch-Germanischen Zentralmuseum Mainz отново сглобяват фрагментите, за да възпроизведат отново стотина почти изцяло запазени златни гравюри. Според експертите златните релефи са служили за декорация на калъфи за бойни лъкове, колчани и украшения за конски юзди. Археолози от IANES изследват изображенията на позлатата и ги каталогизират от гледна точка на историята на изкуството. В дисертацията си Джулия Берш успява да определи чисто египетските мотиви от инкрустациите от тези, за които може да се смята, че са „международен канон“ за целия Среден Изток.

Сред тях са изображения на биещи се животни и козли край дървото на живота, които са „чужди“ за египетското изкуство и са привнесени в Египет от Леванта. „Може да се предположи, че тези мотиви, родили се в Месопотамия, са се разпространили по цялото Средиземноморие и са достигнали в Египет през Сирия“, обяснява проф. Питър Пфалзнер от IANES в Тюбинген. „Това отново показва колко голяма е ролята, която древна Сирия играе в разпространението на културата в региона през бронзовата епоха“.


Той добавя още един любопитен факт – подобни и тематично сравними златни релефни изображения са открити и в гробница в царския сирийски град Катна. Там, екип археолози от Тюбинген, воден от проф. Пфалзнер, открива през 2002 година царско погребение. То датира от около 1340 г. пр.н.е., тоест е съвсем малко по-старо от гробницата на Тутанкамон.

Археологът обяснява: „Този забележителен аспект даде тласък на проекта ни по проучване на египетските находки. Сега трябва да разрешим загадката, как чуждестранните мотиви върху златните релефи са проникнали и са били усвоени в културата на Египет. Професорът допълва, че за това се налага да прибягнат до химически анализи. „Резултатите от тях показват, че инкрустациите от злато с египетски мотиви и останалите, с „чуждите“ за Египет мотиви, са с различен химичен състав. Това обаче не означава, че „парчетата“ просто са внос отвън. Възможно е да са изработени в различни местни работилници, които са имали поставена задача да изработват предметите в различни стилове, и че за някои от тях са използвани модели с мотиви от Близкия Изток“.

След като приключи настоящата първа изложба в Кайро, предметите ще бъдат изложени в бъдеще в новия Голям египетски музей, близо до пирамидите в Гиза. Сега, почти един век след като са открити и след упоритата работа на археолозите от Тюбинген и реставраторите от Майнц и Кайро, научният анализ на тези дълго време останали забравени артефакти от една от най-сензационните находки за археологията в Египет, може да се смята за завършен.

0 коментара:

Публикуване на коментар

Може да ви е интересно...