21 юли 2017 г.


Трагичната съдба на полет MH370 вероятно ще остане завинаги нерешена загадка. Полетът на Индонезийските авиолинии от Куала Лумпур за Пекин изчезна от радарите на 8 март 2014 година, по-малко от час след излитането. В издирвателните дейности се включиха екипи от най-различни държави, но претърсването на огромни площи от океана остават и до днес без резултат. Неизяснената съдба на трагичния инцидент става повод за разкрития в съвсем друга посока.

Претърсването с всякаква налична техника на отдалечения регион от Индийския океан, където се предполага, че се е случила катастрофата, превръщат това кътче в едно от най-добре картографираните подводни части на планетата. Процеса на сканиране разкрива някои наистина впечатляващи изображения.

Координацията на издирвателните проучвания се ръководи от правителствената агенция по геология на Австралия. Сега агенцията публикува част от данните и картите, които са съставени от проучванията, продължили близо година. Резултатите представляват един уникален поглед към малко проучен район от планетата, осеян с подводни каньони, скалисти урви и огромни плата, намиращи се под равнището на океана.

Сканирането разкрива дълбоки каньони и ралзоми
“Едва 10-15% от световните океани са картографирани с технологията, използвана при издирването на MH370. Това прави тази отдалечена част от Индийския океан едно от най-добре картографираните места в дълбокия океан на планетата. Данните са уникални както по отношение на това, че представляват много слабо изследван до момента регион, както и като площ, която обхващат”, коментира д-р Стюарт Манчин, директор на отдела по изследвания на околната среда в Geoscience Australia.

Разкрити са дори останки от корабокрушения
Данните са толкова подробни, че на места са засечени предмети, замърсяващи дъното на океана. Открити са цяла поредица от останките от корабокрушения, някои от които са непокътнати, други пък са тотално повредени. Получените изображения са с толкова висока разделителна способност, че могат да бъдат идентифицирани и сравнително малки предмети, като дребни неравности по океанското дъно, кабели и въжета по отломките от потънали кораби, отделни варели, използвани за пренасяне на петрол и дори скелети на китове.

Разбира се, основната задача на картографирането – откриването на информация за съдбата на полет МН370 не е изпълнена, но австралийските власти се надяват, че събраните данни ще бъдат полезни за работата на геолози, морски биолози и други учени. Засега в свободен достъп са пуснати само част от данните, но се предвижда през 2018 година да бъде публикувана нова порция от тях.

0 коментара:

Публикуване на коментар

Може да ви е интересно...