25 февруари 2019 г.

"Pollice verso", Жан-Леон Жером, 1872 година
Огромната част от нас възприемат тези жестове грешно. Вероятно на всички е известно, че жестовете със свит юмрук и  палец водят началото си от гладиаторските битки в древен Рим, и че по този начин тълпите зрители са решавали съдбата на гладиаторите по време на боевете на арените из Империята.
Палец нагоре – да живее, палец надолу – да умре. Ако и вие тълкувате жеста по същия начин, грешите и ето защо.

Палец надолу означава “мечове долу”, което пък ще рече, че зрителите са харесали победеният на арената гладиатор и смятат, че жив за тях е по-ценен, отколкото да се насладят на гледката как умира.

Погрешното убеждението, че “палец нагоре” и “палец надолу” означават съответно одобрение или неодобрение, започва да се наслагва в общественото съзнание чрез картината на Жан-Леон Жером “Pollice Verso”, рисувана през 1872 година. Жестът с насочен надолу палец (pollice verso или verso pollice) публиката през XIX век тълкува като знак за неодобрение, “не ми харесва”. Всъщност, художникът едва ли е имал намерение да насажда такова значение на жеста, тъй като ‘pollice verso’ означава просто “завъртян палец”. Така или иначе, жестът на весталките от платното на Жером, които посочват на гладиатора-мурмилон, че противникът, повален на арената, трябва да бъде пощаден, е възприет от масовата публика в обратния му вариант - "да умре", и така започва да се отъждествява като знак за неодобрение.

Платното става много популярно и за съжаление, грешката в изобразените жестове, която художникът е допуснал без умисъл, утвърждава в обществото погрешното разбиране за жеста. По-лошото е, че киноиндустрията и Холивуд в частност, също се превръщат в част от затвърждаването на грешката.



След излизането на екран на филма на Ридли Скот “Гладиатор”, специалистите дори твърдят, че туризма в Рим се е променил; най-голямата атракция за туристите вече е Колизея. Там мъже, облечени като галдиатори, предлагат на всеки възможността да се снима с тях.


Самата картина на Жером е оказала огромно влияние върху филма “Гладиатор”. Преди да прочете сценария, продуцентите показват на Ридли Скот репродукция на “Pollice verso” и ето какво казва той: “Картината ми показа Римската империя в цялото ѝ величие и порочност. Веднага всичко ми стана ясно и това много ме разтърси”. 

Преди Жан-Леон Жером да нарисува платното си, учените са поддържали тезата, че сочещият надолу палец за римляните е означавал, че беззащитния и победен гладиатор следва да бъде пощаден, а не убит.
Жестът е имал смисъла на “свали меча си”. В превод от 1601 година на Плиний насоченият надолу палец е жест на “одобрение” или “снизхождение”. В превода на Джон Драйдън на “Сатири”, Ювенал * казва, че насоченият назад, а не надолу палец е знака, означаващ смърт за победения.

До това “гласуване” се стигало, когато гладиатор на арената се окаже повален или сериозно ранен. Тогава се намесва съдия или организаторът на боевете и негово е задължението да определи дали човекът трябва да живее или умре – в зависимост от това, колко добре се е представил в боя и е успял да спечели или не одобрението на публиката.
Точно както в съвременните шоу програми, търсещи “таланти”, съдията вземал под внимание на страстите на тълпата; съобразявал се дали ръкопляскат, окуражават с възгласи и сочат с палците си надолу, за да поискат пощада за любимеца си, оказал се на губещата страна. В противен случай, ако палците на зрителите сочат нагоре, това означава, че за победения няма пощада и следва да загине.



Някои учени са на мнение, че сочещ нагоре палец (това, което използвате в социалните мрежи като знак за “харесвам”), подканя победилия гладиатор да забие меча си право нагоре в сърцето на противника.

-------------
* quondam hi cornicines et municipalis harenae
perpetui comites notaeque per oppida buccae
munera nunc edunt et, verso pollice vulgus
cum iubet, occidunt populariter…
Ювенал, Satirae 3.34-37

0 коментара:

Публикуване на коментар

Може да ви е интересно...