С годините споменаването на “Chanel No. 5” се е превърнало в синоним на женско присъствие. Няма жена, която не би ползвала този парфюм, както и няма мъж, който да не му се поддаде. А историята на появата му е интересна. Е, има и известна доза мистичност в цялата процедура, но успешните продукти в модата вървят в ръка с частица митология.
Всичко започва през 1920 година. Модната “диктаторка” Коко Шанел поръчва на майсторът на парфюми Ернест Бо да създаде специално за нея нов аромат. А дълбоко в предисторията стои и личното обожание на Шанел към числото 5. Когато е на 12 години Шанел постъпва в девически манастир, където прекарва следващите 6 години под опеката на сестрите Цистерцианки. В това време у нея се заражда култа към числото 5, в което – според Шанел – се крие чистото превъплъщение на всичко веществено и духовно, и това магическо за нея число представя самата й същност.
Поръчката за парфюма, която възлага на парфюмериста Бо е изпълнена. Представени са й десет образци, всеки от които е в номерирани флакони – от 1 до 5 и от 20 до 24. Коко Шанел се спира на парфюма във флакона, означен с 5. На 5 май 1921 година (петият ден на петия месец в годината), заедно с представянето на новата колекция рокли, Шанел показва пред публика и ароматът, който носи простото име “Chanel No. 5”.
Уникалността на парфюма е забележителна. Първо, това е изцяло изкуствено създаден продукт, т.е. съставките в него са от естествен произход, но е изцяло дело на човек и никъде в природата не се среща същият естествен аромат. Второто уникално в парфюма е нетрадиционната форма на флакона му. За нас е привична, но до тогава всички парфюмери залагали не само на аромата на творенията си, но и на сложните съдове, в които ги продават. Шанел подхожда тотално минималистично. Флаконът е просто паралелепипед от стъкло, на което само ъглите са заоблени. В рекламната брошура, която излиза през 1924 година, “аскетичността” на флакона е оправдана с думите: “защо да прибягваме до хитрости със сложни майсторски изпълнения на стъкларите, когато ароматът вътре е съвършеният избор за всяка изискана дама”.
А ароматът, който трябва да “мирише на Жена” наистина е уникален. Традиционно, дамите ползват два типа аромати. Уважаваните и представителни дами в обществото ползват предимно парфюм, който пресъздава аромата само на едно цвете. По-тежките, с мускусна основа, или съдържащи нотки на жасмин аромати, се смятат за “привилегия” на по-разкрепостените и сексуално провокативни жени. “Chanel No. 5” е революцията в тези традиции. Ароматът му е “неутрален”, а съчетанието му олицетворява духа на епохата – началото на освобождаването на духа.
И днес, повече от девет десетилетия след появата му, парфюмът “Chanel No. 5” е символ на върховната женственост. От 1954 година рекламният слоган на парфюма е неизменно един и същ. Ражда се в интервю на Мерелин Монро. Когато интервюиращият я попитал, какво облича преди сън, Монро непринудено казва “само няколко капки “Chanel No. 5”.
През годините рекламни лица на парфюма са били Катрин Деньов, Карол Буке, Естела Уорън, Никол Кидман, Одри Тоту. От 2012 година сред дамите се появява и първият мъж – лице на “Chanel No. 5” – обожаваният от жените Уилям Брадли Пит, т.е. Брад Пит.
-----------
За още новини харесайте страницата ни във Facebook>>>
0 коментара:
Публикуване на коментар