17 декември 2020 г.

През август 1896 година американските велосипедни майстори и пионери в авиацията, братята Уилбър и Орвил Райт научават за смъртта на немския изобретател Ото Лилиентал, който загива по време на полет с разработения от него планер. Звучи парадоксално, но точно тази новина кара двамата с още по-голям хъс да работят по създаването на собствен летателен апарат, по-тежък от въздуха – летяща машина, която да има двигател и система за управление.

Братята Райт разработват система за хоризонтално управление на полета с вертикална опашка, предно управляващо крило за височината и система за деформиране на крилото, която да балансира аеродинамичната устойчивост на полета. След това се концентрират в търсенето на подходящ двигател. Много време им отнема и намирането на точната форма за витлото на машината.


Утрото на 17 декември 1903 година е типично за района на пясъчните дюни недалеч от градчето Кити Хоук, край брега на Атлантическия океан в Северна Каролина – влажно и облачно, духа силен вятър. Това са условията, при които братята Райт провеждат първия в историята успешен полет на летателен апарат, по-тежък от въздуха. Всички опити преди това са неуспешни.




Орвил Райт
Аеропланът “Флайер” (по-късно ще бъде добавена и номерация и ще го наричат “Флайер I”)  полетява, управляван от Орвил. Машината има бензинов двигател с мощност 12-конски сили. Успява да излети, да се издигне и да се задържи 12 секунди в полет и през това време, летейки на височина 2,5-3,5 метра над земята, изминава разстояние от 39 метра. Същият ден братята правят още три опита. В последния от тях Уилбър прелетява повече от 250 метра и остава във въздуха цели 59 секунди. 

Уилбър Райт
В края на деня, след четвъртия полет, когато братята Райт буксират “Флайер” обратно към работилницата си, мощен порив на вятъра преобръща няколко пъти аероплана, въпреки опитите на двамата да предотвратят инцидента. Самолетът е лошо повреден и повече никога не лети. Братята го прибират в работилницата си и едва години по-късно Орвил го възстановява, за да бъде показван пред публика в САЩ, по-късно в Британския музей и накрая, през 1948 година, да остане завинаги в залите на музея Смитсониан във Вашингтон.

Изобретението на братята Райт е защитено с патент от 22 май 1906 година, но още предната година аеропланът им прелита цели 39 километра за време от 38 минути.


Братята Райт са всепризнатите “бащи на авиацията”. Но половин век по-рано, през 1853 година, техният предшественик Джордж Кейли, успява да прелети няколко метра на махолет, който сам конструира.


-----------
За още новини харесайте страницата ни във Facebook>>>

0 коментара:

Публикуване на коментар

Може да ви е интересно...