14 декември 2019 г.


Известно е, че възрастните са склонни с течение на времето забравят част от информацията. При децата това не е така: оказва се, че няколко дни по-късно малчуганите могат по-добре да си спомнят онова, което са научили днес и веднага са забравили. Доказателство за тази способност демонстрират психолози от Университета на щата Охайо (САЩ).

В изследването са участвали 82 деца на възраст 4–5 години. По време на експеримента децата три пъти играят компютърна игра, предлагаща намирането на асоциативни връзки между обекти.

Участващите в теста доста лесно се справят с подбирането на асоциативни двойки. В началото на играта с това се справят 60 процента от тях, а в края – 90 процента.

След това психолозите решават да проверят, дали децата помнят асоциативните двойки, които са открили по време на първата игра. За целта възстановяват изходните изображения, а децата са разделени на две групи. Половината изиграват за трети път началния вариант през същия ден. Другата половина – след два дни.



Децата от първата група се оказват “изключителни забраванковци”: резултатите им са същите, както и по време на първото изиграване, т.е. все едно не са правили нищо подобно преди. Втората група малчугани още от началото демонстрират 85% успеваемост в решението на същата задача, както преди два дни – т.е. резултатът им е с 25% по-добър, отколкото децата от първата група. Резултатът обобщен е: децата, играли два дни по-късно, демонстрират феномена на отсроченото припомняне.

“Децата са по-умни, отколкото си мислим. Те са способни да формират комплексни асоциации, но просто им е нужно малко повече време. Изглежда невероятно, че малчуганите успяват да забравят веднага информацията, която току-що им  е поднесена. Но те много добре си спомнят всичко само няколко дни по-късно. По този начин, изследването ни е полезно с това, че показва как новата информация се “кодира” в паметта на децата”, разказва ръководителят на проекта професор Владимир Слуцкий.



На особеностите на начина, по който децата помнят, са посветени много изследвания. Например, канадски учени установиха, че децата имат спомени за първите години от живота си, но впоследствие ги забравят, затова и при повечето възрастни спомените са след около третата годишнина. А според друг екип канадски учени, още на 4-5 години децата могат да планират бъдещите си действия.


-----------
За още новини харесайте страницата ни във Facebook>>>

0 коментара:

Публикуване на коментар

Може да ви е интересно...