9.3.17


Тя е една от най-популярните в света играчки. Нарича се кукла Барби. Всяка седмица по света се продават около милион кукли, всяка секунда – по две кукли. Средното американско момиче на възраст между 3 и 10 години има по осем кукли Барби. Малките италианки, французойки, немкини и англичанки притежават средно по пет кукли.

Първата кукла Барби е показана на 9 март 1959 година. Моделите са на блондинка и брюнетка
За половин век компанията производител Mattel е продала повече от милиард кукли Барби (без да се броят всички пиратски версии). Днес Барби навършва 58 години.

Първите кукли струват само 3 долара, но дрехите и аксесоарите се купуват отделно
“Роднинските” корени на Барби тръгват от Германия. Там в началото на 50-те години на ХХ век по мотиви от популярен комикс за възрастни е създадена куклата Лили. Куклата не се продава в магазини за детски играчки. Тя е едрогърда и изобщо не е предназначена за деца, а за техните татковци. Рут Хандлер – президент на компанията за играчки Mattel, попада на куклата Лили в една лавка за продажба на тютюн в Швейцария. Играчката я впечатлява и тя си купува три кукли. 
Не минава и без критики. Мнозина смятат куклата за твърде вулгарна. Но играчката печели сърцата на онези, за които е предназначена - момичетата.
След като се прибира у дома в САЩ, Хандлер поръчва на дизайнера Джек Райън да подобри и промени куклата, като я направи по-подходяща за деца. Новата кукла е наречена Барби в чест на дъщерята на Рут Хандлер. Играчката е патентована през 1958 година и е насочена към момичета на възраст от 3 до 12 години. 
През 1961 година Барби се сдобива с "приятел" - куклата Кен. После Барби се превръща в девойка и се сдобива с цял куп роднини и приятели.
На 9 март 1959 година кукла Барби за първи път се появява на търговско изложение в Ню Йорк. Първата Барби е облечена в черно-бял бански костюм, има слънчезащитни очила и обувки на токчета. 
Популярността на Барби расте и заради многото варианти на дрехи, с които може да бъде обличана куклата. С подходящото облекло Барби може да се превръща във всичко - от астронавт, до домакиня, бизнес дама, модел...
Новата играчка е приета с известни опасения, но грамотно провежданата рекламна кампания дава резултати – първата партида от 3 000 кукли е разпродадена бързо. Пет години след дебюта си куклата Барби вече се продава в милионни тиражи. 
През 2000 година външният вид на Барби е значително променен. Промяната е продиктувана от Синди Джексън - американка, извършила си 55 пластични операции, за да прилича на куклата.
Куклите започват “да живеят” свой живот. Появяват се много аксесоари – дрехи, приятели, къщички. Барби се превръща в работничка, домакиня, бизнес дама. И така започва да диктува в света на играчките на не едно поколение в над 150 страни по света. 
Барби се превръща в знакова играчка. По случай половинвековният юбилей на куклата, през 2009 година компанията FIAT показва специален автомобил - 500 Barbie, който е боядисан в знаковия за куклата розов цвят
Първата кукла се продава за три долара. През 2004 година на търг в eBay блондинка от партидата от 1959 година достига до цена от 3 552 долара. Две години по-късно на търг на Christie’s в Лондон, цената й достига 17 000 долара. Добра печалба за дама в предпенсионна възраст. 
Днес Барби е сред най-популярните играчки в света. Използват я навсякъде - в рекламни кампании, в анимационни филми... А в Китай вече има и тематично Барби-кафене, което е със специален лиценз от компанията - производител.

0 коментара:

Публикуване на коментар