19 март 2015 г.

Вероятно точно така е изглеждала "новата" Мона Лиза преди 500 години. автор: Jenness Cortez
Художничката Дженес Кортес съобщава, че след почти година на изследване, е завършила работата си по пресъздаване на шедьовърът на Леонардо да Винчи “Мона Лиза”. Кортес е световно признат специалист по стила на класическия реализъм в живописта, подчертава Artdaily.com. Според заявлението на художничката, нарисуваната наново от нея картина показва как е изглеждала знаменитата творба в началото на XVI век, непосредствено след завършването й.

Кортес обаче отбелязва, че тя в никакъв случай няма претенции за каквито и да е сравнения между нейното произведение и оригиналът на Леонардо. “В този проект обаче съм вложила всички свои знания, опит, интуиция, фантазия, страст и умения. <…> лаская се, като си мисля, че докато работех по проекта ме е споходила онази малка муза, която е посетила и Леонардо, докато е рисувал платното си. Надявам се, че тази въображаеми Лиза ще се хареса от всички, които я видят”, добавя Кортес.

Според данни на учени и музейни специалисти, за времето откакто съществува “Мона Лиза” е претърпяла множество изменения – заради потъмняване и пожълтяване на лаковото покритие; изчезване на по-слабите пигменти в боите; естествени химически процеси, повлияли на първичните цветове на боите; прекомерно почистване и въздействието на влагата върху дъската, върху която е нарисувана – всичко това е оставило своя отпечатък върху гениалната творба.

Кортес използва данни, събрани през 2004 година в лабораторни изследвания на френския Център за музейни изследвания и реставрация върху оригиналът на “Мона Лиза”. След като анализира всички налични исторически сведения, детайлно проучва и копие на картината, направено от съвременник на Леонардо, художничката, използвайки своят опит в живописта, се е опитала да пресъздаде картината в първоначалният й вид след нейното завършване.

От нейната работа се вижда как за 500 години измененията в лаковото покритие изкривяват представата за цветовете на картината и как са се размили малките детайли. Затова Кортес изсветлява много части от картината, като ги рисува с по-ярки цветове. Особено внимание е обърнала на сините, кафявите и зелените оттенъци, които според нейните заключения в хода на изследването, са пострадали най-много след половин хилядолетие време. Леко са коригирани и общите тонове на картината.


Кортес се опира и ръководи от данните на Центъра за музейни изследвания и научните представи за това, как се променят цветовите пигменти с течение на времето. Възстановени са някои детайли, унищожени при по ранни реставрационни работи, по време на които е подходено прекалено интензивно в почистването. Например, сенките на лицето са част от тези детайли. Очите на Мона Лиза са възвърнали позагубеният си блясък, а косата и роклята й – истинските си цветове.

Още подробности за проекта може да видите във видео, публикувано на сайта на художничката.


0 коментара:

Публикуване на коментар

Може да ви е интересно...