Представители от Музея на Библията в столицата на САЩ признават, че са станали жертва на мошеници. Музеят официално потвърди, че всичките 16 свитъка от Мъртво море, които притежава и показва в изложбата си, са съвременни фалшификати.
Историята на прочутите свитъци от Мъртво море, или т.нар. Кумрански свитъци, започва през 1947 година, когато бедуини-пастири попадат на първите от тях, скрити в делви в пещери край Мъртво море. Специалистите определят откриването им като една от най-значимите находки за ХХ век. Изследванията през годините са доказали, че поне някои от тези свитъци са написани точно в Кумранската общност преди повече от 1800 години. В Музея на Йерусалим в Израел се съхраняват над 100 000 фрагмента от автентичните свитъци от Мъртво море.
През 2002 година обаче, на пазара за антики се появяват около 70 нови фрагмента от ръкописи, които се представят за кумрански текстове. Появата им е свързана с военния конфликт между САЩ и Ирак. Дестабилизацията на обстановката в Ирак води до това, че музеите и археологическите обекти в страната са подложени на масови грабежи. По данни на експерти, само от Националния музей на Ирак след началото на войната в Залива са изчезнали около 15 000 културни артефакта.
През месец октомври 2017 година Музеят на Библията, който се намира във Вашингтон, закупува 16 фрагмента от представяните за Кумрански ръкописи. В края на следващата, 2018 година, Музеят организира екип, който да извърши експертна оценка на 5 от 16-те фрагмента. Учените тогава достигат до заключението, че изследваните фрагменти „притежават характеристики, които не са съвместими с твърдението за древния им произход“. Въпросните фрагменти са извадени от експозицията на Музея, а за проверката на автентичността на останалите, са наети специалисти от Art Fraud Insights. След много детайлно проучване, експертите единодушно достигат до заключение, че всички фрагменти, собственост на Музея на Библията, са съвременни фалшификати.
Все пак, онези, които са изработили фалшификатите, са подходили много „професионално“ и са използвали доста хитрости, за да заблудят дори и познавачите. Анализите на фрагментите показват, че фалшификаторите са използвали парчета древна кожа, вероятно от древни сандали или обувки, които са открили някъде в Юдейската пустиня или районите близо до нея. Текстовете са нанесени в наши дни, категорични са специалистите. Кожата, върху която са изписани текстовете, е кисната в белтъчен разтвор, за да я направи по-здрава и да ѝ придаде блясък, аналогичен на онзи, който притежават автентичните свитъци от Мъртво море, също изписани върху пергамент. Освен това, фалшифицираните фрагменти са умишлено държани в глинести разтвори, които, както установява химическият анализ, са сходни по състав с утаечните образувания от района на Кумран.
„На всички фрагменти, които съдържат писмени знаци, откриваме ясни следи, че съвременни мастила са нанасяне върху вече съществуващи повърхностни отлагания, както и върху пукнатини и участъци на разслояване, които вече са присъствали по повторно използвания материал“, пише в доклада на Art Fraud Insights.
Учените са използвали най-съвременните методи за анализа на фрагментите, в това число и техниката за многоспектърно и отражателно наслагване на структури, традиционен и триизмерен микроскопски анализ, микрохимически тестове и т.н.
През месец октомври 2019 година представители на Британското общество за изследвания на Египет, неправителствена организация, която управлява проекта „Папирус“, публично оповестиха, че ученият от Оксфорд Дирк Обинк се е занимавал с кражбата и по-късно с продажбата на „най-малко 11 древни фрагмента от Библията“, които е пласирал на семейство Грийн – собственици на Музея.
Директорът на Музея на Библията, Хари Храгрейв, от своя страна публично признава, че музеят винаги се е стремял към пълна прозрачност в работата. „Искаме да сме изцяло обективни и правдиви. Станахме жертва на изкривяване на фактите и мошеничество“, казва той в изявление за пресата, направено след публикуване на целия доклад от проучването на експертите от Art Fraud Insights.
0 коментара:
Публикуване на коментар