Папската базилика св. Франциск от Асизи в Италия е една от най-важните църкви в католическия свят. Градежът ѝ започва през 1228 година. Гордостта ѝ са великолепните витражи и средновековните стенописи.
Всъщност, по време на строежа и изографисването на сградата доста често се появяват търкания, тъй като мнозина смятат, че разкоша на църквата влиза в противоречие с дълбоката духовна вяра и сила на бедността, които проповядва св. Франциск от Асизи.
Векове наред храмът привлича много поклонници. През 1997 година силно земетресение в централната част на Италия причинява значителни щети и на църквата. Налага се много години да се работи внимателно по отстраняване на повредите и реставрация на фреските. В хода на реставрационните дейности експертите забелязват, че един от стенописите носи инициалите GB. Историците проучват въпроса и достигат до хипотезата, че творението би следвало да е дело на Джото ди Бондоне.
Скулптура на св. Франциск от базиликата в Асизи |
Изпратените на място експерти извършват внимателен анализ на нанесените щети. Така се стига и до разкриване на забавната тайна на един от стенописите; тайна, която – доколкото е известно – остава скрита в продължение на седемте века откакто съществува базиликата. А забавното е, че в една от фреските може да се види „лицето на дявола, смеещ се сред облаците“.
Стенописът на Джото, пресъздаващ смъртта на св. Франциск. "Ликът на дявола" се забелязва в дясната горна част на облака, изрисуван в центъра на фреската |
Откритието е направено от специалиста по средновековна история Киара Фругони, която е и експерт по живота и делата на св. Франциск от Асизи.
Конникът, скрит в облак в картината св. Себастиан на Андреа Мантеня; 1460 г. |
Св. Себастиан, рисувана от Андреа Мантеня около 1460 г. |
Откриването на „кодирания дяволски лик“ е още по-значимо, защото допреди това се смята, че най-ранният пример за стенопис, в който сред облаците е изрисуван скрит образ, се отнася към 1460 година, тоест, почти два века по-късно, отколкото „дявола“ от Папската базилика в Асизи. Случаят от 1460 година е в платно с изображение на св. Себастиан, рисувано от Андреа Мантеня. В облак в горния ляв ъгъл на картината, художникът е скрил конник.
Сега, експертите по история на средновековното изкуство вече знаят, че същата техника е използвана за пръв път от Джото. Рисуването на скрити фигури или символи в картини, не е необичайна практика за Ренесанса; особено често това се наблюдава в творби, интерпретиращи религиозни мотиви. Такива картини най-често имат много символика, която може да бъде разбрана само след внимателно разглеждане и проучване.
Джото ди Бондоне е италиански художник и архитект. Смятан е за един от „бащите“ на италианското Ренесансово изкуство. През живота си рисува фрески в много църкви и катедрали из Италия. Фреските на практика са картини, които се рисуват върху неизсъхнала мазилка. Положени докато е още влажна, боите проникват в самата мазилка и стават част от нея. Така стенописите стават по-издръжливи на въздействието на времето. При полагане на боите върху вече сухия фон на мазилката, картината често се напуква с течение на годините.
Джото е известен и с това, че рисува няколко портрета на св. Франциск от Асизи. Но най-известен е с това, че започва да налага голямата промяна в стила на рисуване. Преди Джото Средновековната живопис предава образите и предметите много стилизирано. Обикновено художниците рисуват картините с ярки тонове, а творбите им се получават на практика двуизмерни и без никакво предаване на перспективата.
Детайл от фреската на Джото. В центъра, в облака, гледащо към бялата роба в дясно, може да се забележи лице на демон с рога |
"Ликът на дявола" в стенописа от базиликата св. Франциск в Асизи |
0 коментара:
Публикуване на коментар