6 април 2018 г.


Врязани преди повече от хилядолетие във високопланинското пустинно плато Наска, в южната част на Перу, загадъчните геоглифи и до днес завладяват въображението ни. Повече от хиляда от загадъчните геоглифи (буквално „земни рисунки“) са пръснати в чакълесто-песъчливата почва на Наска. Мнозина експерти смятат, че това са останките от недобре изучени ритуални практики, с които местните са призовавали божествата да ги дарят с животворен дъжд.

Сега перуанските археолози, въоръжени с дронове, са открили на територията на съседната провинция Палпа нови, повече от 50 на брой от загадъчните структури. Те са врязани в повърхността с толкова фини линии, че е трудно да бъдат забелязани от човешкото око. В допълнение, археолозите за пръв път проучват локално геоглифите с дронове, като ги картографират с изключителна прецизност.

Някои от новооткритите линии принадлежат на културата Наска, която се развива по тези територии между 200 и 700 година. Археолозите обаче подозират, че по-ранните култури Паракас и Топара са авторите на новооткритите линии; това ги препраща назад във времето в периода между 500 и 200 г. пр.н.е. За разлика от емблематичните линии в Наска, повечето от които са ясно различими само от височината на птичи поглед, по-старите глифи на Паракас са положени по хълмисти склонове, което ги прави видими за селата, намиращи се в подножието на възвишенията. Двете култури са изпълнили рисунките си с много различен художествен подход: докато геоглифите на Наска в голямата си част представляват линии и полигони, новооткритите фигури на Паракас са изображения на хора. „Повечето изображения са на воини. И могат да бъдат забелязани от различни дистанции, така че хората, които са ги положили са можели спокойно да ги виждат, но с течение на времето рисунките са почти напълно изтрити“, обяснява перуанският археолог Луис Хайме Кастильо Бътърс, който е човекът, открил древните наземни рисунки.


Новите геоглифи добавят ценна информация за културата Паракас, както и за още по-загадъчната култура Топара, която бележи прехода между Паракас и Наска. Векове преди да бъдат създадени известните линии на платото Наска, хората в региона са експериментирали с направата на масивни геоглифи. „Това означава, че в продължение на хилядолетие е съществувала традиция, която предхожда прочутите геоглифи на културата Наска“, допълва археологът от перуанското министерство на културата Джони Исла, който ръководи реставрационните и консервационни дейности.

По ирония на съдбата, откриването на новите геоглифи се случва, заради заплахата от увреждане на геоглифите в Наска. През декември 2014 година активисти от „Грийнпийс“ организираха протест на платото, само на метри от емблематичната за Наска фигура, известна като „колибри“. По време на протеста „екоактивистите“ нанесоха щети по безценните геоглифи. След този инцидент Перу получи субсидия от САЩ, с която Исла и екипът му да се заемат с възстановяване на щетите.



Работата на екипа е изключително трудна и става още по-сложна, заради недотам прецизните карти. От около 100 000 археологически обекта, намиращи се на територията на Перу, едва около 5 000 са надлежно документирани, отбелязват археолозите пред National Geographic. А картографираните със снимки от въздуха са още по-малко.

Професор Кастильо преподава в катедрата на Папския университет в Перу и е бивш заместник-министър на културата в Перу. Той отдавна настоява да се използват съвременните технически средства, в това число и дронове, с които да се заснемат и картографират от въздуха археологическите обекти. Сега, Исла и Кастильо разполагат с много повече данни за обработка, като подкрепа им оказват National Geographic Explorer и „космическият археолог“ Сара Парчак.  През 2016 година Парчак печели наградата TED Prize и основава инициативата GlobalXplorer, която обучава доброволци в анализирането на сателитни изображения в търсенето на следи от археологически обекти. Първият проект на платформата кани доброволците да се запознаят със сателитни снимки на Перу.


„Когато обмисляхме държавите, където трябва да отидем… решихме, че трябва да е страна, известна на всички хора по света и където Министерството на културата е отворено към използването на нови технологии. Освен това обектите беше желателно да са на открито и да са сравнително лесни за намиране. Перу определено се вписва в тези рамки“, разказва Сара Парчак, която е археолог в Университетите на Алабама и Бирмингам.

След като доброволците на GlobalXplorer набелязват сред сателитните данни потенциалните цели за проучване, Сара Парчак предава данните на археолозите от Перу. Професор Кастильо получава финансиране от National Geographic Society, с което осъществява експедиция на терен. Когато екипът му посещава платото Наска и провинция Палпа през декември 2017 година, те не намират следи от скорошно плячкосване на целите, посочени им от доброволците на GlobalXplorer. Вместо това, попадат на доказателства за грабежи и посегателства на обектите, които обаче са осъществени преди десетилетия, заради процъфтяващото тогава трескаво незаконно търсене на златни залежи в региона.

Обаче, когато изследователите фотографират от въздуха с дронове посочените места, се натъкват на нещо ново и абсолютно неочаквано. Снимките с висока резолюция са запечатали много древни геоглифи, вкопани в пустинната чакълеста почва.

Как е възможно толкова многобройни геоглифи да останат скрити сред напълно еднообразния пезаж? С течение на времето много от линиите и фигурите са се превърнали до съвсем леки вдлъбнатини в почвата, които стават видими само при 3-D сканиране от височината на птичи полет – перспектива, която дроновете могат да предоставят. И въпреки страховитите възможности на съвременните сателити, дори и за тях структурите се оказват „невидими“.  Най-мощният сателит, данните от който GlobalXplorer могат да използват, е способен от дистанция над 500 км да различи предмет с големината на човешка стъпка. Приблизително това е еквивалент на възможността да се различи човешки косъм от 300 метра дистанция. Но линиите, които очертават геоглифите, са само няколко сантиметра широки – прекалено тънки са, за да бъдат забелязани дори от толкова мощна апаратура.


За разлика от тях, нисколетящите – на височина 50-60 метра – дронове, могат да забележат обекти, чиято ширина е само сантиметър. „Камерата на дрона е с изключително висока резолюция“, подчертава Кастильо.
Сега изследователите са документирали новооткритите линии и се опитват да ги поставят под защита. Новите геоглифи попадат в списъка на световното наследство на ЮНЕСКО и по думите на Исла, за момента няма непосредствени опасности за посегателства върху тях. Все пак, те ще бъдат вписани в регистрите на охраняваните обекти на перуанското министерство на културата. Съавтор в изследването е Фабрицио Серван, студент в Папския университет в Перу, който обяснява, че в момента се подготвят необходимите документи и се чертаят точните карти на обекта, който следва да бъде поставен под защита на държавата.

Възможно е новите геоглифи скоро да се сдобият с „компания“. От GlobalXplorer са набелязали нови потенциални обекти, които перуанските археолози ще продължат да проучват на терен през есента и зимата. „Данните и информация, получени от проекта GlobalXplorer са изключителни и като качество, и като количество, при това за много кратко време“, подчертава Исла. „Това ни изпраща на предните линии в търсенето, регистрирането и картографирането на археологически обекти, като цяло и геоглифи в частност“.

Парчак, от своя страна, добавя: „Предоставяме данните на местни експерти. Това е тяхно културно наследство и те са заинтересованата страна. Ние просто им предоставяме ресурси“. В бъдеще Парчак и Кастильо смятат, че данни от проекта GlobalXplorer може да се използват и в опазване срещу посегателства на обекти от археологическо значение, както в градски, така и в селски региони. За съжаление, невъзможно е да се предотвратят инциденти, като този, при който наскоро шофьор на камион нанесе непоправими щети на ценните геоглифи на платото Наска в Перу.

Кастильо описва продължаващото допускане на трафик през платото като „безогледна търговия на трафиканти на земя“: изключително изтънчен начин в Перу, чрез които се закупуват земи и незаконно се строят сгради, които буквално изтриват културното наследство на страната. „Не се борим срещу иманяри с лопати, които се разбягват, само да им свирне човек; борим се срещу армия от адвокати“, казва той. „Това е постоянна битка, така че работата, която вършим – документирането на обектите, точното им обозначаване – е най-добрата защита, която можем да осигурим на тези места“.


0 коментара:

Публикуване на коментар

Може да ви е интересно...