3.7.17

Годината е 1886. В края на месец януари немският изобретател Карл Бенц получава патент под номер 37435. С този документ големият инженер защитава авторството си на първият в света автомобил.

Но първата поява пред широка публика на триколесното чудо, което ще предизвика огромен поврат в развитието на цивилизацията, се състои на 3 юли 1886 година. На Рингщрасе в Майнхайм, пред смаяните погледи на минувачите, Карл Бенц гордо се вози на своят “Benz Patent – Motorwagen". Първият в света автомобил успява съвсем да смути любопитната тълпа, развивайки скорост от цели 16 км/ч.

Карл Бенц основава своята компания “Benz & Cie” през 1883 година, започвайки от ремонтна работилница за велосипеди. Тайно от всички, заради опасенията да не наруши патента на Аугуст Ото за четиритактовия двигател с вътрешно горене, младият и находчив изобретател работи по своя автомобил. Пак по нощите провежда и първите тестове в задния двор на работилницата си.

Автомобилът се задвижва от едноцилиндров, хоризонтално разположен двигател с вътрешно горене, с работен обем от 954 кубични сантиметра. През една ремъчна и две зъбни предавки въртящият момент се предава на задните колела на превозното средство. Бенц добавя и маховик, който помага за равномерното въртене, а и при стартирането на двигателя. Реалната мощност на автомобила е 0,9 конски сили при 400 оборота на двигателя в минута. Самият мотор тежи цели 100 килограма. Запалването е електрическо и ползва за целта ток от галванична батерия. Между 1886 и 1893 година от този модел са произведени около 25 автомобила.


След дебюта си по улиците на Майнхайм, на следващата година – 1887 г., автомобилът на Бенц е показан и на международното изложение в Париж. Във френската столица е открито представителство на компанията и автомобилите на Карл Бенц започват да се продават по-добре, отколкото в родната Германия.
И тук се намесва съпругата на Бенц – Берта. На 5 август 1888 година, тайно от съпруга си, Берта Бенц заедно с двамата синове на семейството, предприема първото “автомобилно пътешествие”. Берта се качва с двамата юноши на по 15 и 14 години в третия от автомобилите Motorwagen и поема от Майнхайм към Пфорцхайм, за да направи реклама на превозното средство. Дистанцията, която трябва да изминат е 106 километра.

По време на пътешествието се случват какви ли не трудности, но Берта Бенц успява да намери решение за всеки от възникналите проблеми. На един от участъците от пътя наклонът идва прекалено голям за скромната мощност на колата. Берта слага зад волана по-малкото от двете момчета, а заедно с големия син избутват возилото по наклона. След като преминават през град Брухзал, се къса коженият ремък, с който се предава движението към колелата. Помага местен обущар, като зашива ремъка. Бедите продължават – изолацията на електрическия кабел, подаващ ток към запалителната свещ, се пробива. На помощ идва един от чорапите на младата автомобилна ентусиастка. А накрая в употреба влиза и една от иглите за шапката ѝ, с която Берта Бенц се налага да почисти запушване в маркуча, който подава гориво към двигателя.


Разбираемо е, че по пътя няма бензиностанции. С бензин (по-точно Лигорин) се запасяват от аптеки по пътя, където го продават като лекарство срещу кожни болести и като почистващо средство.
Вечерта разтревожения Карл Бенц получава телеграма, в която съпругата му му съобщава, че благополучно са пристигнали в Пфорцхайм. Трудното пътешествие посочва на изобретателя проблемите, които следва да отстрани в следващите си разработки, а идеята за включване на скоростна кутия в предаването на въртенето от двигателя към колелата, принадлежи на Берта Бенц. С пътешествието си Берта Бенц освен, че прави огромна реклама на автомобила, става и първата жена зад волана. На 1 септември 1888 година “с височайшето позволение на полицията” ѝ е издаден документ, с който ѝ се разрешава да кара автомобила в района на Майнхайм.


Така започва пътят си автомобилът – от триколесната каляска с двигател. Днес първият автомобил се пази под стъклен павилион в музея на Бенц.
През 1895 година компанията на Карл Бенц създава първия камион и първия автобус. А през 1926 година Бенц и Гтолиб Даймлер сливат компаниите си се ражда “Даймлер – Бенц”, която започва да произвежда автомобилите с марка “Мерцедес”.

0 коментара:

Публикуване на коментар