Академик в областта на Библията, теологията и религиозните текстове се оказа в центъра на буря от спорове в теологичния свят. Повод за негодуванието на мнозина става твърдението му, че в библейския мит за създаването на мъжа и жената всъщност е описано как Бог създава Ева от костта на пениса на Адам.
Твърдението е на професор Цион Зевит от Американския еврейски университет в Мериленд и е изказано в книгата му: "What Really Happened In The Garden Of Eden" (“Какво всъщност се случва в райската градина”). Книгата е издадена още през 2013 година, но споровете около тезата, записана в нея се разгарят едва сега, след излизането на рецензия за нея в броя за септември/октомври на списание Biblical Archeology Review.
Теорията си професор Зевит развива, след като извършва собствен превод и анализ на текстовете от мита за сътворението, описан в Стария завет на Библията. Зевит смята, че юдейската дума "tsela" не се превежда като “ребро”, а трябва да се разбира, че става дума за “нещо, което стърчи в страни от изправено човешко тяло”. Теологът подкрепя тезата си с твърдението, че в библейските текстове думата “tsela” се среща 40 пъти и с нея се описват неща и структури, които “стърчат в страни и не са част от основната структура на олтара или на природни обекти”. Това му дава основанието да заключи, че “от допълнителните кости при мъжа липсва само една – пенисната”.
Понеже мъжете и жените имат еднакъв брой ребра (и други “стърчащи в страни неща”), Зевит е убеден, че библейското описание за създаването на жената от мъжка кост е начинът, по който древните израелтяни са се опитали да “обяснят” уникалната липса на кост в човешкия пенис.
Мъжете са сред малкото бозайници, които нямат бакулум (пенисна кост). Мечките, прилепите, котките, моржовете и дори най-близките до вида ни примати – шимпанзетата – всички имат такава кост, пояснява discovery.com.
Съвременните изследователи на библейските писания използват познанията ни по лексика, поетика, лингвистика и теория на литературата, аз да разберат как точно трябва да се тълкуват библейските истории в техния оригинален контекст. И въпреки това, мнозинството приемат с открито раздразнение тезата на Зевит.
В специализираното списание Biblical Archeology Review вече не са един и два случаите на отказ на абонаменти от страна на читатели, които са възмутени от публикацията на рецензията за книгата на проф. Зевит.
Други читатели пък откровено заявяват, че повече няма да четат публикации на изданието, защото “това вече няма общо с библейските учения. Не желая да чета неща, които ще подложат на съмнение вярата ми, или които се опитват да опровергаят онова, което съм научил от Библията”, пише читател.
Друг от читателите пък нарича теорията на Зевит “абсолютно неубедителна”, “смешна” и “нелепа”. В допълнение казва: “Исус е казал: “Водачи слепи, които комара прецеждате, а камилата поглъщате!” (Мат. 23:24)
0 коментара:
Публикуване на коментар