Всеки материален подарък, каквото и да е – от ненужен трети вълнен пуловер, до мечтаното устройство или скейтборд, в огромната част от случаите е източник на повече положителна емоция и по-дълго усещане за щастие. Мероприятията от увеселителен тип (например, разходката или посещението на театър, кино, концерт) също правят хората щастливи, но само в момента на протичането им. Това са данните от изследване на учени от Университета в Британска Колумбия (Канада).
Психолозите си поставят за цел да разберат, какво изпитват хората веднага и след известно време, след получаването (покупката) на желана вещ или отдавна планирано мероприятие. За да установят това те измерват нивото на щастие на участниците в експеримента с помощта на специално разработена методика.
По време на изследването участниците купуват вещи като панталони с мотиви на коледни елени, портативни тонколони или просто кафе. Други пък са изпратени да се забавляват на ледената площадка докато карат кънки, или пък гледат хокеен мач, а някои са подложени и на спа-процедури.
След анализа на данните, учените достигат до извода, че вещите и подаръците под формата на впечатления носят приятни емоции, но по различен начин. Притежаването на желан предмет дава на човек периодичното усещане за “изблик” на щастие. Това продължава в течение на няколко седмици след покупката. В същото време веселбите носят по-интензивни, но по-краткотрайни усещания за радост.
Психолозите казват, че избирайки подарък за себе си и за близките си, трябва да си дадете сметка за това, какво искате да получите - ярките и интензивни емоции от посещението на концерт на любима група, или дългите приятни усещания от покупката на бленувания диван за хола.
По-рано пък британски психолог сподели своите тайни за това, как да направим идеалния подарък.
Home
»
наука
» Хората се радват повече на материалните подаръци, отколкото на "оставящите спомени" преживявания
10 януари 2016 г.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
0 коментара:
Публикуване на коментар