28 ноември 2016 г.

Тестовете във Фейсбук набират все повече почитатели. Джейн Уейкфилд от отдела за научна и технологична информация в ВВС разказва своя опит с този нов начин за “забавление” и последиците от него. Ето какво пише авторката в статия за ВВС:

Наскоро и аз, както други 17 милиона потребители, използвах приложение, което се появи в лентата ми с новини във Фейсбук. Програмата ми предлагаше да състави “карта-облак” на думите, които най-често съм ползвала в постовете си в социалната  мрежа.

Когато кликнах върху линка, приложението поиска достъп до данните ми във Фейсбук и в този момент ръката ми нерешително замря над мишката.
Вече съм се оказвала в подобна ситуация в миналото, когато реших да използвам тест, който щеше да ми каже на каква порода куче приличам най-много или в каква страна най-добре бих живяла. Опитът ми тогава ме научи, че не си струва да предоставям на някого си солидна доза от личната ми информация, само заради някакъв си безсмислен тест.

Все пак, по неясна дори и за мен самата причина, реших, че този път може да си позволя да жертвам нещо – в крайна сметка, без да разреша достъп до информацията ми, как приложението ще открие думите, които ползвам най-често?

Няколко дни по-късно журналистът Пол Бишоф публикува в онлайн изданието Comparitech статия, озаглавена “Тест: какви числа използваш най-често във Фейсбук” – нощният кошмар за онези, които се страхуват за сигурността на личните си данни".
Статията ме накара да преосмисля решението си, тъй като в нея се описваше колко информация за мен е получила Vonvon, компанията от Южна Корея, която е измислила този тест.
Информацията включва името ми, профилната ми снимка, възрастта ми, полът, датата на раждане, целият списък с приятелите ми, всичко, което някога съм публикувала в страницата си, местата, където съм учила и всичко, което някога съм харесала във Фейсбук.
Компанията Vonvon, която се занимава със създаването на интерактивно съдържание, предлага много тестове като този, и “Най-използваните думи” – макар и доста популярен – дори не попада в топ пет на тестовете на компанията. В първата петица са други приложения, всяко от които е с аудитория над 50 милиона потребителя.
Рекордьор по популярност сред тестовете на Vonvon, се опитва да направи изстинско изследване на профила ви, за да намери вашата “сродна душа”. 120 милиона потребители във Фейсбук са ползвали това приложение.

Компанията изобщо не е единственият производител на подобни “играчки”. Във Фейсбук подобните са стотици и продуктите им се оказват в момента най-популярното съдържание, което потребителите споделят на стените си.
За да участват в такъв тест, потребителите нормално разрешават на компанията, която го е създала, достъп до личната им информация във фейсбук-профила. В преобладаващото мнозинство тестовете не работят, без потребителят да се съгласи да предостави такъв достъп.

Един от шефовете на Vonvon Чжон Хва Ким заявява за ВВС, че използват получената информация, само за да могат да направят теста по-прецизен.
“Използваме вашата информация, само за да създадем резултат за теста и никога не я запазваме за своя употреба”, казва той в отговор на запитването ми.
Освен това каза, че никаква персонална информация не се предоставя на трета страна, въпреки че с позволението си за достъп до нея, ние се съгласяваме това да бъде извършено.
Тези споразумения позволяват на компанията Vonvon съвсем свободно да се разпорежда с вашите лични данни: тя например, може да запази информацията “на своите сървъри в множество страни по целия свят”.
По думите на г-н Ким, той отлично разбира, че защитата на личните данни трябва да е приоритет, поради което компанията наскоро е променила теста “Най-често използваните думи”, така че да изисква само онази лична информация, която е общодостъпна за всички потребители, списъкът с приятели и данните, публикувани от ползвателя на личната му страница във Фейсбук.
“Осъзнаваме, че някои потребители се безпокоят за защитата на личната си информация. С оглед на отправените ни бележки, променихме обемът от данни до минимално необходимите, за да създадем интерактивното съдържание”, казва г-н Ким пред ВВС.

Сега потребителите, които преминават теста “Най-използваните думи” ще имат възможността да редактират какви данни точно ще получи Vonvon, така че тя да може да използва само онази информация от личната страница, а не да получава достъп и към списъците с приятели.

Някога давали ли сте си сметка, колко и каква лична информация споделяте през социалните мрежи                      
Базираната в Сан Франциско организация Electronic Frontier Foundation, занимаваща се със защита на правата в областта на личните данни, е съгласна, че компанията Vonvon, най-вероятно наистина се отнася добросъвестно към използването на данните на потребителите.
Техническият специалист Джереми Джилула заявява в интервю за списание Time, че южнокорейската фирма прави всичко, което зависи от нея, за да защити конфиденциалността на данните, като се вземат предвид онези ограничения, които Facebook налага във взаимодействието на нейните приложения с програмите на социалната мрежа.
“В същото време обаче, хората може и да не осъзнават, че трябва да постъпват точно така. Има възможност нещата да се случват и по друг начин – недобросъвестните разработчици може да направи нещата по абсолютно различен начин”, добавя той.

Журналистът Бишоф е скептичен по отношение заявленията за абсолютната прозрачност в мотивите на тези, които произвеждат голям брой приложения, циркулиращи във Фейсбук.
“Трудно е да се повярва, че тези приложения събират данните само за да ви дадат по-добър резултат от тестовете. Особено, когато политиката на компанията по отношение на конфиденциалността е толкова детайлно разписана за начина, по който може да използват личните ви данни”, казва Бишоф пред ВВС.
По думите му, Facebook "не прави нужното за повишаване на информираността” на потребителите в тази сфера.
Например, малко хора наистина осъзнават, че когато инсталират някое приложение, то ще работи до тогава, докато не бъде премахнато, като му се ограничи достъпа до личната информация.
Потенциално това може да означава, че приложенията продължават да събират данни много дълго време, след като потребителят е преминал теста и вече е забравил за него.

Потребителите могат да регулират обема информация, който са готови да споделят, в случай, че техни приятели вземат участие в подобни тестове.
От Facebook заявяват пред ВВС: “Защитата на личните данни и информацията във Фейсбук е един от най-важните ни приоритети. Затова се отнасяме много внимателно към качеството на приложенията, които са достъпни чрез "Фейсбук".
"Всички приложения за "Фейсбук" трябва отговарят на политиката на нашата платформа, която строго ограничава как разработчиците могат да използват информацията, която потребителите се съгласяват да споделят с техните програми. Вариантът разработчиците да получават информация, без предварителното разрешение на потребителите, противоречи на нашата политика. Когато попаднем на такова или ни бъде докладвано, че приложение нарушава нашите правила, то бива незабавно премахнато”, твърдят представители на социалната мрежа.
Но от компанията не посочват пред ВВС конкретен брой на премахнатите приложения, като се позовават на това, че подобна информация не е за публична употреба.

Наистина ли държите да научите на коя точно котка приличате?
И какво от това, ако наистина има нещо вярно в резултата от този "забавен тест"?   
Фактът, че милиони потребители участват в такива тестове, показва, че не само при мен го има онова лицемерно донякъде поведение, по отношение предоставянето на достъп до личните ми данни.

“Хората нямат последователно отношение за конфиденциалността на личните си данни. Купуваме си перденца, за да крием от чуждите погледи онова, което се случва в домовете ни. Но се разхождаме в Гугъл или Фейсбук, без да променяме настройките за конфиденциалност на информацията ни (аз поне не го правя)”, казва доктор Стюарт Армстронг, от училището “Оксфорд-Мартин” към Оксфордския университет.
“Освен това, приемаме използването на личните ни данни да става по определени правила от тези технологични корпорации, но изпадаме в ярост, когато и други по-малки фирми го правят. В това поведение липсва логика. Непоследователността ни по този въпрос ни прави уязвими, което в крайна сметка води до невъзможността да се разработи приемливо, изключващо възможността да се използват “вратички” законодателство, на което да стъпят споразуменията за потребителите”, добавя Армстронг.

Експертът по информационна безопасност Лиза Ваас дава много прост съвет за хората, които искат да участват в такива тестове.
“Колкото и да ви е забавно, да разберете каква котка най-много ви подхожда или коя от принцесите на Дисни е вашата сродна душа, трябва да споделите личната си информация, за да проработи теста.”
В блога си Naked Security тя е написала: “Решите ли да попълните поредния тест, поемете дълбоко въздух и повтаряйте с мен: Това е глупаво, не си струва да го правя!”.


0 коментара:

Публикуване на коментар

Може да ви е интересно...