Снимката е дело на професионалния фотограф Марк Андреас Джоунс от град Госпорт, Великобритания. На изображението е старият римски път, който се намира недалеч от градчето Халнакер в Западен Съсекс. Дърветата от двете страни на пътя са толкова стари, че короните им са успели да се оплетат, създавайки един наистина вълшебен естествен тунел.
Не е учудващо, че мястото се ползва с огромна популярност и хиляди фотографи постоянно търсят повод да го снимат.
Това е участък от частично запазилият се стар римски път Стейн Стрийт (англ. Stane Street), който някога е свързвал римските колонии на мястото на съвременните Лондон и Чичестър. Макар че от строителите на римските пътища ни делят 20 века, тези съоръжения още са обект на интерес от страна на учени, инженери и археолози. И в това няма нищо чудно, защото никой съвременен метод за изграждане на пътища не е успял да бие рекорда на римските строители от онова далечно време. Тези пътища не само са оцелели до наши дни, по-важното е, че изискват ремонтни дейности веднъж на 100-170 години.
За издръжливостта им има няколко причини. Първо, строежът на пътища е бил важен отрасъл в икономиката на римляните, в който са изкарвали прехраната си хиляди работници. Те от своя страна са били ръководени от много добре обучени инженери.
Второ, строежите на пътища се извършвали по метода на “солената баница”, като цялата дебелина на “баницата” варира между 80 и 130 см. Така пътищата са били с няколко пъти по-висока степен на устойчивост, даже и по най-тежките за времето си изисквания при преместването на военни подразделения и техниката им.
И накрая, въпреки че навсякъде по територията на Римската империя технологията за строежа на пътища е практически една и съща, инженерите са отчитали особеностите на местния климат. Например, в по-студените условия на Британия вместо цимент за спояване на каменната настилка, често са използвани смеси от вар с добавен алабастър. Между другото, римляните много добре са познавали асфалта, но не са го използвали в строежа на пътища. Причината е проста – смятали са го за недостатъчно здраво и издръжливо покритие.
0 коментара:
Публикуване на коментар