Родителите, чиято амбиция е децата им да са добре образовани, помагат на малчуганите в ученето. Но само в случай, че очакванията на възрастните са реалистични. Прекалено завишените норми и взискателността водят до точно обратният резултат, доказват с изследване учените от Университета в Рединг, Великобритания.
Психолозите са анализирали данните на 3530 ученици от средни училища и техните родители, събрани в периода 2002–2007 година в Бавария (Германия). Изследователите правят оценка на успеваемостта на учениците, с акцент върху математиката. След това са анкетирали родителите за това, какви оценки са очаквали от детето си и на какво реално, според тяхното мнение, би могъл да разчита наследникът им.
Резултатите показват категорично, че завишените родителски очаквания само пречат на децата да постигат в ученето по-високи резултати. Изводите съвпадат с тези на аналогично изследване, проведено по-рано в Германия.
Това кара психолозите да посъветват родителите с по-голямо внимание да се отнасят към собствените си очаквания и да снижат натиска спрямо децата си. Учените подчертават, че както тяхното изследване, така и подобни работи на техни колеги, водят към един прост за следване съвет: всички надежди, които възлагате на децата си, трябва да са реалистични, за да не пречат на малчуганите да се развиват. Затова и една от основните задачи на училището трябва да е формирането у родителите реалистични очаквания по отношение възможностите на тяхното дете.
0 коментара:
Публикуване на коментар