7.9.15

Съвместно проучване на специалисти от Оксфорд, Харвард и Университета в Невада показва, че тревожността и раздразнителността при тийнейджърите може да се обясни не само с хормоналната буря, която бушува в телата им, но и с хроничното недоспиване.

По време на половото съзряване човешкият организъм се пренастройва, като част от тази нова “настройка” са и промените в биоритмите. Обикновено на тийнейджърите им е много трудно да се насилят и да заспят преди 23:00 часа. Ако детето системно си ляга около полунощ и сутрин става в 6:00 часа, за да отиде на училище, цялото това недоспиване се натрупва и води до хронична умора, която пък понижава мотивацията.

Учените са на мнение, че общоприетото време за начало на учебните часове в училища и университети влияе негативно на здравето и успеваемостта на учениците. “Способността за продуктивна работа, в това число и за обучение, се променя в зависимост от биологичното, а не от социално приемливото време”, пишат в своята статия учените.

Започвайки от ранните етапи на пубертета, естествените цикли на оптималните часове за работа и умствена концентрация започват да влизат в конфликт с учебните разписания. Най-продуктивните часове при тийнейджърите се изместват към по-късни часове от деня. Например, ако на 10-годишна възраст за децата е най-подходящо да започват училище в 8:30 часа, то към 16-тата година това време вече се измества към 10:00 часа, а на 18 – в 11:00 часа.

Учените смятат, че училищните ръководства следва да преразгледат графика за учебните занятия, отчитайки особеностите на работата на биологичните часовници при тийнейджърите. Това ще предотврати недоспиването при учащите, което в по-късни етапи може да доведе до хронично разстройство на съня, а то от своя страна може да е причина за цялостни проблеми както с възможностите за възприемане на учебен материал, така и със здравето. В същото време, Министерството по здравеопазване в САЩ наскоро също публикува статия, в която се подкрепя идеята за промяна на началните часове за занятията в средните и висши училища.


0 коментара:

Публикуване на коментар